آخرین اخبارافغانستانفرهنگ و دانشمنطقه

نیمروز؛ فرصتی برای نمایش آثار هنری افغانستان

قرار است برای نخستین بار هنرمندان افغانستانی، از سراسر دنیا در «نیمروز» گرد هم‌آیند و افغانستانی بدون جنگ و مصیبت را به نمایش بگذارند.
نیمروز «نام نخستین نمایشگاه سراسری هنرهای تجسمی افغانستانی ویژه هنرمندان افغانستان است» که روز جمعه ۱۲ عقرب، به مدیریت مریم کوهستانی، هنرمند ایرانی در‌ فرهنگ‌سرای «نیاوران» تهران، افتتاح می‌شود.
در این نمایشگاه، ۱۴۰ اثر مختلف هنرهای تجسمی از جمله: نقاشی، نقاشی‌خط، مجسمه، عکس، و اینستالیشن از ۵۲ هنرمند مطرح افغانستانی از کشورهای امریکا، استرالیا، افغانستان، ایران، سویدن، ناروی و هالند، به نمایش گذاشته می‌شود.
به گزارش خبرگزاری دید، به نقل از خبرگزاری فرهنگ،مریم کوهستانی، هنرمند و استاد دانشگاه، که از سه سال گذشته، ایده چنین نمایشگاهی را داشته است، گفت:«ابتدا می‌خواستم نمایشگاهی کوچک و با حضور دوستانم برگزار کنم، اما وقتی بیش‌تر با هنرمندان افغانستان آشنا شدم، متوجه شدم چقدر نیاز است تا چنین نمایشگاهی برگزار شود».
وی گفت: این نمایشگاه، کمک کرده است تا هنرمندان از سراسر دنیا جمع شوند تا بیش‌تر یک‌دیگر را بشناسند.
خانم کوهستانی در ادامه گفته است که در این نمایشگاه، آثاری از جنگ و خشونت به‌ نمایش گذاشته نمی‌شود، بلکه نگاه به هنر، در این نمایشگاه بر پایه هنر خلاقانه استوار است.


چرا نیمروز؟
هرچند با شنیدن نام «نیمروز» به ‌یاد ولایت نیمروز در افغانستان می‌افتیم، اما مریم کوهستانی، در پاسخ به این سوال که آیا منظور از نیمروز همان ولایت نیمروز در افغانستان است، گفت:« نیمروز، در واقع نام تاریخی خراسان بزرگ است که در شاهنامه‌ فردوسی، بارها از آن یاد شده است. خراسان بزرگ، وطن مشترک افغانستان و ایران است.»
از سوی‎دیگر مریم کوهستانی، می‌گوید: «نیمروز، زمانی است که خورشید درست در وسط آسمان قرار دارد و این همان چیزی است که امید و آرزوی آن را دارم. افغانستان سربلند، درست مانند خورشید در بالاترین حد تابش خود».
گفتنی است که افتتاحیه نخستین نمایشگاه سراسری هنرهای تجسمی افغانستان با عنوان «نیمروز» روز جمعه، ۱۲ عقرب، ساعت ۱۶ در فرهنگ‌سرای نیاوران تهران، برگزار می‌شود و بازدید از این نمایشگاه تا تاریخ ۲۶ عقرب، از ساعت ۱۰ صبح الی ۸ شب ادامه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا