آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

نی: وضعیت دسترسی به اطلاعات در حوزه غرب فاجعه‌بار است

مسئولان در دفتر نی (حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان) از وضعیت بد دسترسی به اطلاعات در ولایات حوزه غرب کشور خبر داده و از این ناحیه ابراز نگرانی کردند.
به گزارش خبرگزاری دید، مجیب خلوتگر، رییس دفتر نی، امروز در یک نشست خبری وضعیت دسترسی به اطلاعات در حوزه غرب را با توجه به بررسی‌های‌شان فجیع خوانده و از این وضعیت اظهار نگرانی کرد.
آقای خلوتگر افزود، بیشتر موانع فرا راه دسترسی به اطلاعات از طرف حکومت برای خبرنگاران خلق شده‌است.
وی، حاشیه روی‌های سخنگویان و مقامات دولتی، نادید گرفته‌شدن رسانه‌های محلی از سوی مقامات، عدم پاسخگوی نیمی از مسئولان ملکی و نظامی به سوالات خبرنگاران در ولایت هرات را یک فاجعه خواند.
آقای خلوتگر افزود، یافته‌های دفتر نی نشان می‌دهد که در ولایت فراه سخنگوی یک مسئول بلند پایه دولتی به‌صورت تلویحی از دادن اطلاعات به خبرنگاران منع شده است.
به گفته او، این وضعیت در ولایات بادغیس و نیمروز نیز حاکم است.
اما آقای خلوتگر وضعیت دسترسی به اطلاعات در ولایت غور را نسبت به دیگر ولایات حوزه غرب بهتر خوانده و دلیل این بهبود نسبی وضعیت را قدرت‌مند بودن جامعه مدنی عنوان کرد.
رییس دفتر نی در ادامه گفت: رفتن به طرف دموکراسی و آزادی، بدون دسترسی به اطلاعات و رسانه‌ها امکان ندارد و این وضعیت صدمه بزرگی به وجه حکومت و همکاران جهانی‌اش وارد می‌کند.
او همچنان خاطرنشان ساخت که در حال حاضر عصر اقتدار واژه‌‌ها است و رسانه‌ها با صدای واحد و یک اجماع برای ختم این وضعیت بالای حکومت فشارها را بیشتر کنند، در صورت عدم پاسخگویی در نهایت می‌توانند صدای حکومت را تحریم کنند.
در همین حال همایون نظری، مسئول کمیته مصئونیت خبرنگاران در هرات نیز افزایش محدودیت‌ها را سر راه روند دسترسی به اطلاعات در این اواخر تایید کرده و نگرانی خویش را از این وضعیت اعلان کرد.
وی همچنان از کارایی کمیته مصئونیت خبرنگاران در مرکز کشور راضی نبوده و گفت: این کمیته به جای اینکه امنیت و مصئونیت خبرنگاران تامین کند انسجام آنان را با خطر مواجه کرده است.
به گفته او، کمیته مصئونیت خبرنگاران با رهبری آقای سرور دانش معاون رییس‌جمهور کشور در راستای چند دسته‌گی خبرنگاران کار کرده که این خود امنیت خبرنگاران را با خطر مواجه می‌کند.
این در حالی است که در گذشته نیز اکثر خبرنگاران از وضعیت بد دسترسی به اطلاعات و نگاه تبعیض‌آمیز برخی مسئولان نسبت به برخی رسانه‌ها شاکی بودند اما مقامات حکومتی همواره ادعای همکاری با رسانه‌ها را عنوان می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا