آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

هشدار تند چین به ناتو در مورد «حرکت به سمت شرق»

خبرگزاری دید: چین به تندی نسبت به آنچه «حرکت ناتو به سمت شرق در منطقه آسیا و اقیانوسیه» می‌خواند هشدار داده و تصریح کرده است که به چنین حرکاتی قاطعانه پاسخ خواهد داد.

سفارت چین در اتحادیه اروپا با نشر بیانیه‌ای اعلام کرده‌است که هرگونه اقدامی که حقوق پکن را تهدید کند با پاسخ قاطع مواجه خواهد شد.

چین تاکید کرده که قاطعانه با آنچه «حرکت ناتو به سمت شرق در منطقه آسیا و اقیانوسیه» توصیف شده، مخالف است.

این بیانیه ناتو را متهم کرده که حقایق اساسی را نادیده می‌گیرد و مواضع و سیاست‌های پکن را تحریف می‌کند.

در همین حال، مقام‌های پکن گفته‌اند که اعلامیه‌های مکرر ناتو مبنی بر «اتحاد هسته‌ای» تنش‌ها در منطقه آسیا و اقیانوسیه را تشدید می‌کند.

این بیانیه برای مقابله با یک بیانیه نشست سران ناتو در لیتوانیا منتشر شده است که در آن آمده «چین نظم جهانی را به چالش می‌کشد».

در این بیانیه ناتو هیچ اشاره‌ای به تایوان و اختلاف امریکا و چین در این مورد نشده است.

این در حالی است که دیمیتری مدودف معاون دبیرکل شورای امنیت روسیه در واکنش به نخستین روز اجلاس ناتو به رهبری امریکا در لیتوانیا که در آن شماری از این کشورها به ارائه کمک‌های نظامی بیشتر به کی‌یف متعهد شدند، اظهار کرد: «این کمک‌ها هرگز روسیه را از دستیابی به اهدافش در اوکراین باز نمی‌دارد».

او با نشر پیامی در تلگرام خود گفت که «غرب کاملاً دیوانه هیچ چیز دیگری به ذهنش نمی‌رسد. در واقع این یک بن‌بست است. جنگ جهانی سوم در حال نزدیک شدن است. تصمیم آن‌ها برای ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین بسیار قابل پیش‌بینی بود؛ زیرا چنین چیزی از حماقت آن‌ها ناشی می‌شود».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا