آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

واردات زعفران به کشور ممنوع شد

واردات زعفران و پیاز آن، باعث می‌شود که سکتور خصوصی و سرمایه‌گذاران علاقه‌مندی‌شان را برای سرمایه‌گذاری در این بخش، از دست بدهند


محمداشرف غنی رییس جمهور کشور، به هدف «حفظ جایگاه جهانی، پایداری کیفیت، ارزش‌افزایی و گسترش تولید زعفران افغانستان» واردات زعفران و پیاز زعفران را منع کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، به نقل از خبرنامه وزارت زراعت، تصمیم منع واردات زعفران و پیاز آن پس از پیشنهاد وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به ریاست جمهوری گرفته شده است.
در پیشنهاد وزارت زراعت به ریاست جمهوری ابراز آمده است:« از آن‌جایی که ورود و قاچاق زعفران و پیاز آن به داخل کشور در سال‌های اخیر باعث بعضی دشواری‌ها شده، این موضوع یکی از موانع عمده در راستای توسعه‌ کشت و صادرات زعفران است؛ واردات و قاچاق زعفران و پیاز آن، دستاوردهای چشم‌گیر پروژه‌ توسعه‌ کشت زعفران افغانستان را متأثر می‌سازد و باعث کاهش تولید و کاهش علاقه‌مندی دهقانان به کشت آن می‌شود.»
اتحادیه‌ ملی زعفران‌کاران افغانستان چندی قبل هم در دیدار با رییس جمهور خواهان منع واردات زعفران و پیاز زعفران به کشور شده بود.
هم‌چنان وزارت زراعت می‌گوید که واردات زعفران و پیاز آن، باعث کاهش ارزش زعفران افغانستان، ورود و شیوع بیماری‌های گیاه زعفران و اُفت این صنعت در حال صعود می‌شود.

زعفران افغانستان، اعتبار «مقام نخست بهترین کیفیت» را حمل می‌کند و ورود زعفران و پیاز زعفران خارجی، باعث می‌شود که زعفران بد‌کیفیت، به نام زعفران افغانستان به بیرون صادر گردد و باعث لکه‌دار شدن نام نیک افغانستان در این زمینه شود.
هم‌چنان «واردات زعفران و پیاز آن، باعث می‌شود که سکتور خصوصی و سرمایه‌گذاران علاقه‌مندی‌شان را برای سرمایه‌گذاری در این بخش، از دست بدهند».
قابل یادآوری است که بیش‌تر از پیش‌بینی که «طرح پنج ساله‌ انکشاف پایدار زعفران» داشت، وزارت زراعت میزان کشت و تولید زعفران را افزایش داده است.
این وزارت میزان تولید زعفران را در دو سال گذشته از ۳.۵ تن به ۱۰.۶ تن و ساحه‌ کشت زعفران را از یک هزار و ۵۰ هکتار به پنج هزار و ۲۰۵ هکتار بیش‌تر کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا