آخرین اخبارآسیای میانهافغانستانتحلیلسیاست

واشنگتن، تل‌ابیب، ریاض؛ مثلثی برای نابودی خاورمیانه

تا دیروز اولین پیش‌شرط امریکا و متحدانش کنار رفتن بی‌چون و چرای بشار اسد بود، اما کنون این شرط کنار گذاشته شده و آن‌ها خواهان سهم در سوریه هستند.


عربستان و اسرائیل متحدانی نانوشته در منطقه هستند. از این رابطه رو به رشد اما بسیار حساس، هر از گاهی نشانه‌هایی به بیرون درز می‌کند. در نوامبر سال ۲۰۱۷ جنرال گادی آیزنکوت رییس ستاد کل نیروهای نظامی اسرائیل، در مصاحبه با «ایلاف»، روزنامه سعودی چاپ بریتانیا گفت که اسرائیل آماده است تا با عربستان همکاری اطلاعاتی داشته باشد.
پس از سخنان رییس ستاد کل نیروهای نظامی اسرائیل، محمد بن عبدالکریم عیسی وزیر دادگستری سابق عربستان به یکی از روزنامه‌های اسرائیلی گفت:« هیچ خشونت و تروری که با دین اسلام توجیه شود، پذیرفته شده نیست، در هیچ کجای جهان، از جمله در اسرائیل.»
وزیر دادگستری سابق عربستان با این سخنان علناً حمله‌های راکتی فلسطینیان در واکنش به حملات اسرائیل در خاک فلسطین را غیر اسلامی و تروریستی خواند. اخیراً هم محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه‌ای با نشریه امریکایی آتلانتیک، گفته است اسرائیلیان حق زندگی صلح‌آمیز در سرزمین خود را دارند.
تمام این نشانه‌ها حاکی از آن است که عربستان و اسرائیل به طور دقیق در حال متحد شدن برای ایجاد جنگی دیگر در خاورمیانه هستند. این اتحاد امریکا را نیز در کنار خود دارد. با روی کار آمدن دونالد ترامپ در امریکا، توافق «برجام» که از دستاوردهای مهم دولت امریکا در زمینه صلح مطرح بود، به جنجال کشیده شد و ترامپ بارها اعلام کرد که از این توافق بیرون خواهد آمد. اکنون مثلث امریکا، عربستان و اسرائیل در صدد آن هستند تا با ایجاد تنش میان کشورها جنگی جدید را در خاورمیانه آغاز کنند؛ زیرا امریکا و متحدانش در سوریه، جبهه را به روسیه و ایران باخته‌اند. تا دیروز اولین پیش‌شرط امریکا و متحدانش کنار رفتن بی‌چون و چرای بشار اسد بود، اما کنون این شرط کنار گذاشته شده و آن‌ها خواهان سهم در سوریه هستند. سهمی که برای دولت سوریه و متحدانش نه‌تنها غیر معقول است بلکه آن‌ها دلیل به درازا کشیدن جنگ خانمان‌سوز سوریه را نیز سیاست‌های غلط امریکا در منطقه می‌دانند. اما اکنون این مثلث بر آن شده است تا به هر صورتی که می‌شود، باخت در جبهه سوریه و عراق را جبران کند. امریکا قبل از جبهه سوریه جنگ را در عراق باخت و با سرنگونگی دولت صدام حسین که قرار بود موازنه‌ای در برابر ایران در منطقه باشد، اکنون این کشور بیشتر از تمام کشورهای عربی به ایران نزدیک است. وضعیت در خاورمیانه به شدت شکننده است و اتحاد این مثلث می‌تواند جنگ دیگری را در کشورهای خاورمیانه دامن بزند. اکنون عضویت سوریه در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآمده است؛ عراق، اکنون بیش از هر زمان دیگر متحد ایران است؛ لیبیا در حال تجزیه است؛ یمن در زیر باران حملات سعودی‌ها قرار دارد؛ اردن و مصر کورکورانه به دنبال عربستان حرکت می‌کنند، بحران قطر نیز هم‌چنان پا برجا است. در چنین شرایطی اتحاد این سه کشور به عنوان مثلث زور، زر و تزویر است. امریکا همان نماد زور است که در عین‌حال که کشورهای دیگر را از داشتن سلاح اتومی منع می‌کند، خود دارای این سلاح است و تنها کشوری است که تا کنون دو بار از آن استفاده کرده است. اسرائیل اما نماد زر در این مثلث است که دارای لابی‌های بزرگ در سراسر کشورهای اروپایی و از جمله مجلس سنای امریکاست. عربستان در این مثلث نقش تزویر را به دوش دارد تا با تبلیغات زهرآگین توسط روحانیون زرخرید و جاعلین حدیث، کشورهای اسلامی را به جان هم بیندازد. در زمان اوج خلافت اسلامی بارها از مردم عادی شنیده‌ام که چرا داعشیان که دفاع از مقدسات اسلام را یدک می‌کشند به فلسطین نمی‌روند و برای احقاق حق مردم مظلوم این کشور نمی‌جنگند. مسئله روشن است چنان که نگاشته شد محمد بن عبدالکریم عیسی، وزیر دادگستری سابق عربستان به یکی از روزنامه‌های اسرائیلی گفت:« هیچ خشونت و تروری که با دین اسلام توجیه شود، پذیرفته شده نیست، در هیچ کجای جهان، از جمله در اسرائیل.» همین نظام اما دولت عقب‌گرا و تروریست طالبان را در افغانستان به رسمیت شناخت و اکنون نیز روحانیون زرخرید این نظام جنگ و جهاد را در افغانستان بر علیه امریکا واجب می‌شمارند، اما خود خط مش سیاست‌های خود را از امریکا می‌گیرند و مطابق خواسته‌های امریکا حرکت می‌کنند. آنچه این مثلث برای خاورمیانه به بار خواهد آورد؛ گسترش مرزهای اسرائیل، تامین منافع امریکا در خاورمیانه و پا برجایی حکومت شاهی عربستان است که از بهار عربی به شدت بیم‌ناک شده است. اما برای دیگر کشورها این مثلث جز جنگ طولانی و خانمان‌سوز که تمام زیربنای کشورها را نابود و میلیون‌ها بی‌گناه را کشته و آواره کند، چیزی به ارمغان نخواهد داشت.
مهدی سرباز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا