آخرین اخباراسلایدشوامنیت و حوادثجهانمنطقه

وال استریت ژورنال: پوتین در مرگ منتقد سیاسی خود نقشی نداشت

خبرگزاری دید: وال استریت ژورنال یکی از مهم‌ترین روزنامه‌های آمریکایی، دخالت رئیس جمهور روسیه ولادمیر پوتین را در مرگ الکسی ناوالنی منتقد سیاسی اش رد کرد. این روزنامه به نقل از منابع آگاهی عنوان کرده است که حتی چندین سازمان اطلاعاتی مهم آمریکا از جمله سازمان اطلاعات مرکزی موسوم به سی‌آی‌ای، دفتر مدیریت اطلاعات ملی و واحد معاونت اطلاعاتی وزارت امور خارجه این کشور هم چنین موضوعی را تایید کرده‌اند.

وال‌استریت ژورنال در یک گزارش که به تازگی منتشر کرده است، عنوان کرد مرگ ناوالنی به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نبوده است.

با این حال، هیچ یک از این سازمان‌های اطلاعاتی مذکور و یا حتی پنتاگون حاضر به پاسخ‌گویی به پرسش‌هایی در این رابطه نشدند.

هواداران الکسی ناوالنی از زمان مرگ وی در یکی از زندان‌های روسیه، تنها به دلیل آنکه او از مخالفان و منتقدان سرسخت ولادیمیر پوتین بود، مرگ وی را عامدانه و مشکوک عنوان کردند.

با این حال، طبق بررسی‌های منابع آگاه آمریکایی هیچ مدرکی دال بر دخالت رئیس‌جمهور روسیه در مرگ ناوالنی پیدا نشده است.

الکسی ناوالنی اوایل ماه سنبله سال ۱۳۹۹ در حالی که از تومسک در سیبری به مسکو پرواز می کرد در هواپیما دچار حمله عصبی شد و در حالی که به کما رفته بود در بیمارستانی در شهر اومسک سیبری بستری شد.

مقام‌های آلمانی در همان اوایل این حادثه مدعی شدند که ناوالنی با ماده ای سمی به نام نوویچوک که دو سال قبل از این حادثه در مسمومیت سرگئی اسکریپال سرهنگ سابق روسی پناهنده به انگلیس و دخترش یولیا بکار گرفته شده بود، مسموم شده است.

عوامل نوویچوک یا گاز نوویچوک به دسته‌ای از عوامل عصبی اطلاق می‌شود که بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۳ در شوروی و روسیه تولید شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا