آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

واکنش‌های ملی در برابر رویداد خونین برچی؛ حمله بر دانش‌آموزان جنایت ضد بشری است

در پی حمله انتحاری خونین روز گذشته بر یک آموزشگاه در غرب کابل که در نتیجه آن دست کم ۵۰نفر کشته و۶۷ نفر دیگر زخم برداشت، مقامات حکومت وحدت ملی و برخی چهره‌های سیاسی این حادثه را محکوم کرده و آن را جنایت ضد بشریت خواندند.


در پی حمله انتحاری خونین روز گذشته بر یک آموزشگاه در غرب کابل که در نتیجه آن دست کم ۵۰نفر کشته و۶۷ نفر دیگر زخم برداشت، مقامات حکومت وحدت ملی و برخی چهره‌های سیاسی این حادثه را محکوم کرده و آن را جنایت ضد بشریت خواندند.
ارگ در اعلامیه‌ای نوشته است: تروریستان جنایتکار امروز با حمله به یک مرکز آموزشی در ساحه حوزه ۱۸ شهر کابل، شماری از شاگردان را که مصروف آموزش و تحصیل بودند، شهید و زخمی کردند.
اعلامیه ارگ در ادامه می‌گوید:« رییس جمهور غنی ضمن محکوم نمودن شدید این حمله تروریستی، به مسئولین مربوطه هدایت داد تا چگونگی وقوع این رویداد المناک را بررسی نموده، به زخمی‌ها و خانواده‌های قربانیان رسیدگی عاجل نمایند.»
ریاست اجرایی نیز با نشر پیام تسلیت، این رویداد خونین را محکوم کرده است.
داکتر عبدالله رییس اجرایی کشور، این حمله را «جنایت‌کارانه» و « بزدلانه » خوانده و گفته است که گروه‌های تروریستی هرگز نمی‌خواهند مردم باسواد و روشنفکر شوند.
در پیام عبدالله آمده است: در این حمله بزدلانه و جنایت‌کارانه تروریستان کوردل و بدصفت، شماری از دانش‌آموزان و جوانان بی‌گناه به شهادت رسیده و جمعی دیگر زخمی شده‌اند. جوانان قربانی در پی کسب علم، دانش و آگاهی بودند؛ چیزی‌که هرگز گروه‌های سفاک و کوردل برنمی‌تابند. زیرا آنان به دنبال جهل، تاریکی و ظلمت‌اند.
به باور آقای عبدالله:« حمله بر نهادهای آموزشی و کودکان مظلوم و بی‌گناه، جنایت ضد بشری و غیرقابل بخشش است. تروریستان بدنام روزی بهای این همه کشتار و وحشت را خواهند پرداخت.»
محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی کشور نیز در برابر این حادثه واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده است.
محمد محقق ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان این رویداد خونین نوشته است: نكته ديگرى كه قابل ياد‌آورى است كه اين هفته حوادث خونين زيادى كشور را به ماتم فروبرده از شهادت نيروهاى دفاعى وامنيتى كشور در غزنى ودر آتش سوختن دار وندار مردم غزنى گرفته تا حوادث اجرستان و گم شدن يكصد نفر كوماندو درآن ساحه تا حوادث فارياب و قتل عام سربازان كمپ غورماج تا حوادث خونبار بغلان و شهادت قريب چهل نفر در آنجا تا حوادث قندهار تا حادثه جانكاه كورس موعود كه به ارواح همه شهداء درود می‌فرستم وبا خانواده هاى عزيزان غمشريكى می‌نمايم .
آقای محقق به بی‌برنامگی دولت در امر تامین امنیت نیز اشاره کرده و افزوده که حکومت در این مورد با بزرگان مشوره نمی‌کند.
محقق: آنچه كه در اين ميان مايه تأثر است بى‌برنامگى دولت در امر دفاع از ولايات و مراكز نظامى وامنيتى كشور وعدم مشورت با خبرگان امنيتى ونظامى اين سر زمين است و بدتر از آن بازى‌هاى پيدا وپنهان مشكوک در قبال دشمنان وطن است، داعشى‌هاى تكفيرى كه هر از گاه يک مسجد و يا آموزشگاه مردم را به خون می‌كشند وصدها نفر بيگناه را به خون می‌نشانند ، يک روز در جلال‌آباد روزى ديگر در هرات ويک روزهم در گرديز و روزى در كابل، با كمال تأسف همين خون‌آشامان در تصادم بين طالبان وداعشيان در ولايت جوزجان با امكانات ملت از محاصره طالبان كشيده شده با احترام به شبرغان و بعد به كابل انتقال می‌یابند، پس ملت به چه كسى اعتماد كنند وكدام حكومت از اين مردم دفاع كند.»
آقای محقق افزوده است: مشكل ديگر اين كه اگر مردم به خاطر دفاع از جان ومال ناموس شان در برابر گروه‌هاى افراطى وتكفيرى با فروختن مال ودارايى شان سلاح تهيه كنند، آنان به عنوان مسلح غير مسئول شناخته شده پيش ازطالب وداعش حكومت به سراغ آنان مي‌رود وخود حكومت هم كه براى دفاع از مناطق برنامه ندارد وكسانی كه در راس هرم حكومت‌اند هيچ تعلق خاطر به ملت ندارند ونمی‌دانند كه چگونه در برابر تشكيل‌هايى كه سيل‌آسا از خارج سرازير می‌شوند، آرايش نيروكنند ومناطق را حفظ كنند و خارجى‌ها هم به اين دلخوش دارند كه حكومت هم پيمانى دارند غافل از اين كه ملت در حال تباه شدن است وحكومت داران فقط مشغول سرمايه‌اندوزى در خارج كشور است.»
حامد کرزی ریيس جمهور پيشين افغانستان حمله تروريستى را بر مركز آموزشى موعود در كابل که باعث شهادت و زخمی شدن شماری از دانش‌آموزان اين مركز گرديد، به شديدترين الفاظ تقبيح كرد.
ریيس جمهور پيشين اين حمله را نشانه آشكارى از جنايات ضد بشرى دشمنان مردم افغانستان كه از پيشرفت جوانان آگاه و تحصيل يافته افغانستان در هراس‌اند، دانسته آن را در تضاد با تمام اصول و موازين انسانى و اسلامى خواند.
صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه و رییس جمعیت اسلامی نیز در واکنش به این حمله خونین، آن را ریکوردی تازه در جنایت خوانده است.

ربانی: كشتار دسته جمعی نوجوانان در غرب كابل، تنها جنايت تروريست‌ها در طول اين هفته نبود، بلكه در كنار جاری ساختن جويبار خون در كابل، بغلان، فارياب، تخار و گرديز، به آتش زدن غزنه، خاطرات تلخ آتش‌زدن تاک‌زارهای سبز شمال كابل در دهه هفتاد خورشيدی توسط همين تروريست‌ها را دوباره در ذهن مردم افغانستان زنده ساخت.
گفتنی است که در حمله خونین روز گذشته در غرب کابل، دست کم ۴۸ نفر کشته شده و بیش از ۶۷ نفر زخم برداشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا