آخرین اخباراجتماعافغانستانزنان

وزارت امور زنان: آمار خشونت در برابر زنان کاهش یافته است

وزارت امور زنان می‏گوید، وضعیت زنان رو به بهبود است و به تناسب سال گذشته، آمارها نشان می‏دهد که خشونت در برابر آنان کاهش یافته است.
به گزارش خبرگزاری دید، مسئولان وزارت امور زنان با ابراز خرسندی از پایین آمدن آمار خشونت علیه زنان می‎گویند که در سال گذشته میلادی این وزارت ۲۶۹۵ مورد خشونت علیه زنان را ثبت کرده بود، اما در سال جاری این رقم به ۱۵۳۱ مورد کاهش یافته است.
سپوژمی وردک معیین وزارت امور زنان در نشستی زیر نام « به خشونت در برابر زنان پایان دهیم » گفت: « قضایای که در وزارت امور زنان ثبت شده‌است، امسال کاهش خشونت در برابر زنان را نشان می‌دهد، ما امیدوار هستیم که با تأمین ثبات و امنیت و هماهنگی قوی نهادهای مربوط، موضوع خشونت در برابر زنان را اولویت دهند و ان‌شاءالله ما در سال‌های آینده در کاهش خشونت در برابر زنان دستاوردهای خوبی خواهیم داشت.»
وزارت امور زنان؛ فقر، عدم آگاهی از احکام اسلام و بی سوادی را از عوامل خشونت علیه زنان می‏داند.
اما، آمار کمیسیون حقوق بشر در سال ۲۰۱۶ نشان می‎دهد که بیش از ۵ هزار مورد خشونت علیه زنان ثبت شده است.
کمیسیون حقوق بشر در سال ۲۰۱۶ میلادی اعلام کرده بود که ۵۱۳۲ مورد خشونت در برابر زنان نزد آنان ثبت شده است.
در همین راستا، وزارت امور زنان نیز در سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به وضعیت انسانی زنان ابراز نگرانی کرده و گفته بود که این وضعیت نگران کننده است.
امسال اما، این وزارت خوش‎بین بوده و می‎گوید که در سال آینده وضعیت زنان از این هم بهتر خواهد شد.
به رغم خوش‎بینی وزارت امور زنان نسبت به وضعیت زنان، اما انتقاداتی علیه کارکرد این وزارت نیز وجود دارد.
زرقا یفتلی رییس نهاد تحقیقاتی-حقوقی زنان و کودکان می‎گوید، برای کاهش میزان خشونت در برابر زنان باید به فرهنگ معافیت از مجازات پایان داده شود.
شماری از زنان که حاضر نشدند صدا و تصویری از آنها داشته باشیم، خواستار مجازات عاملان خشونت علیه زنان شدند و از حکومت خواستند که زندگی زنان را جدی بگیرد.
با این همه، عبدالعزیز عزیزی، مشاور ارشد وزارت حج و اوقاف کشور که در این نشست حضور یافته بود می‏گوید، تلاش برای جلوگیری از خشونت در برابر زنان دادمه خواهد داشت و زنان نیز مثل مردان حقوق زندگی را دارند.
گفتنی است که زنان به عنوان نیم پیکر اجتماع در افغانستان همیشه به چشم جنس دوم نگریسته شده و خشونت‎های دلخراشی علیه آنان روا داشته شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا