اسلایدشوگزارش

وقتی«مادر بمب‌ها» داعش را هدف قرار داد

شامگاه روز گذشته، پناهگاه‌های داعش در ولایت ننگرهار، با بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای امریکا، هدف قرار گرفت.

این بمب در روستای “مامن دره”  ولسوالی«اچین» ننگرهار، از عقب یک هواپیمای ترابری پرتاب شده و در نتیجه آن ۳۶ نیروی گروه موسوم به دولت اسلامی( داعش) کشته شده‌اند.

گفته می‌شود، این حمله در جایی صورت گرفته که جنگجویان داعش در آن تونل‌های طویل حفر کرده و استحکامات نظامی‌شان را تاسیس کرده بودند.

بمب پرتاب‌شده در ننگرهار« جی‌بی‌یو ۴۳» نام داشته و به “مادر همه بمب‌ها” معروف است، که‌ ۹ متر طول و در حدود ۱۰ وزن دارد و پیش از آغاز جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی، برای نخستین‌بار آزمایش شده‌است.

در همین حال، استفاده ازین بمب، در افغانستان، واکنش‌هایی را نیز در پی داشت. دولت افغانستان، از این عملیات استقبال کرده و آن را در راستای نابودسازی تروریزم، گامی مثبت ارزیابی کرد.

رسانه‌های افغانستان نیز خبر پرتاب بزرگترین بمب غیرهسته‌ای( مادر بمب‌ها) را انعکاس گسترده‌ای دادند.

اما حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور، این اقدام نیروهای امریکایی را محکوم کرد.

وی در صفحه تویتر خود نوشته‌است:”این جنگ علیه تروریزم نیست، بلکه استفاده غیرانسانی و بی‌رحمانه از کشور ما برای آزمایش تسلیحات جدید خطرناک است. ”

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز از دیشب تاکنون، خوشبینی‌شان را از این عملیات نشان داده و آن را در جهت از بین‌بردن لانه‌های امن هراس‌افکنان، مفید دانسته‌اند.

ننگرهار، از جمله‌ ولایت‌های ناامن کشور است که هراس‌افکنان داعش، در برخی از نقاط آن، مراکز و کمپ‌های نظامی تاسیس کرده و هرازگاهی دست به شورش علیه مردم و نیروهای امنیتی می‌زنند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا