آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

وقتی حکومت به عطا محمد نور مراجعه می‌کند/ فشار احزاب سیاسی در آستانه نتیجه است

آمدن وزیر داخله به دیدار عطا محمد نور، به این معنا است که حکومت تلاش دارد با احزاب سیاسی کنار بیاید و طرح احزاب را برای اجرای یک انتخابات شفاف عملی کند.


ظاهراً فشار احزاب سیاسی مبنی بر تحقق خواسته های انتخاباتی شان نتیجه داده است. ویس احمد برمک، وزیر امور داخله کشور به بلخ سفر کرده و با عطا محمد نور دیدار و گفت و گو کرده است.
هواداران احزاب سیاسی به تازه گی دفاتر ساحوی کمیسیون انتخابات را در چند ولایت بزرگ کشور به شمول بلخ، هرات و جلال آباد به رسم اعتراض مسدود کردند. جریان های سیاسی اعلام کردند که در بیست ولایت کشور دفاتر کمیسیون بسته خواهد شد. برخی از اعضای ارشد کمیسیون می گویند که نگران اخلال پروسه انتخابات هستند.
پس از هشدار عطا محمد نور عضو ارشد ایتلاف ملی بزرگ در برابر یورش پولیس در هرات به هواداران این ایتلاف، ویس احمد برمک وزیر امور داخله به مزارشریف آمد و با آقای نور دیدار کرده است.
آمدن وزیر داخله به دیدار عطا محمد نور، به این معنا است که حکومت تلاش دارد با احزاب سیاسی کنار بیاید و طرح احزاب را برای اجرای یک انتخابات شفاف عملی کند.
جزئیات دقیق دیدار آقای نور با آقای برمک، رسانه ای نشده است. عطا محمد نور، رییس اجرایی جمعیت اسلامی و از اعضای برجسته ایتلاف ملی بزرگ در مراسم گرامی داشت از هفته شهید در مزار شریف گفته بود که در برابر تقلبات انتخابات ایستاده گی می کنند و اجازه جعل در انتخابات را نمی دهند.
حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی کشور که از چندی بدین سو در مزار شریف به سر می برد با عطا محمد نور روی چگونگی انتخابات و خواسته های احزاب دیدار و گفت و گو نموده است.
منابع نزدیک به آقای محقق می گویند که استاد عطا و حاجی محمد محقق، هر دو تاکید کردند که برای محقق شدن خواسته های مشروع احزاب تا آخرین نفس مقاومت خواهند کرد.
این منبع که در نشست آقای نور و محقق حضور داشته است، می گوید که رییس اجرایی جمعیت اسلامی و معاون دوم ریاست اجرایی کشور گفته اند که رسوایی انتخابات گذشته ریاست جمهوری نباید تکرار شود.
حرف احزاب سیاسی در قسمت برگزاری انتخابات خیلی روشن است. احزاب سیاسی تاکید روی شفافیت این روند دارند و همچنان خواستار استفاده از بایومتریک هستند.
به باور احزاب، شناسنامه های جعلی با استیکر انتخابات به قدر کافی توزیع شده است و برای جلوگیری از انتخابات جعلی بایستی از سیستم بایومتریک بهره گرفته شود.
اکنون در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی، کمیسیون انتخابات و حکومت متوجه شده است که در موجودیت اعتراض احزاب سیاسی برگزاری انتخابات در تاریخ معین آن ممکن نیست.
تا دیروز حرف کمیسیون انتخابات این بود که برای استفاده از بایومتریک در روز انتخابات دیر شده است و در مدت زمان باقی مانده ممکن نیست. یک عضو کمیسیون انتخابات امروز صبح به خبرگزاری دید، گفت که برخی از اعضای ارشد کمیسیون انتخابات با آنچه احزاب می خواهند موافق هستند.
این عضو کمیسیون گفت که خواسته های احزاب خیلی اصولی است در صورت محقق شدن، بخشی از شفافیت انتخابات را تضمین خواهد کرد.
گلا جان عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون انتخابات در پیوند به فشار احزاب در یک نشست خبری اعلام کرده که که انتخابات خط قرمز است و با برخی شرکت های بایومتریک کمیسیون در تماس است.
در حالی احزاب سیاسی نگران استفاده از شناسنامه های جعلی در انتخابات است، رییس کمیسیون انتخابات اعتراف کرده است که بسیاری از شهروندان کشور برای شرکت در انتخابات چند بار ثبت نام کرده اند.
جان کیری وزیر خارجه پیشین امریکا، در کتاب خاطرات خود در مورد شکل گیری حکومت وحدت ملی چیز هایی نوشته و آورده است که اعتراض هواداران جناح انتخاباتی اصلاحات و همگرایی روی نتایج انتخابات در آن زمان رییس جمهور غنی را وا داشت تا تن به ایجاد حکومت توافقی بدهد. وزیر خارجه امریکا در بخشی از این کتاب مشخصاً از شخص عطا محمد نور، یاد نموده و گفته اعتراض آقای نور، مردم را برای یک اعتراض گسترده بسیج کرده بود.
به باور نویسنده، حکومت و کمیسیون انتخابات دریافته است که اگر خواسته های احزاب سیاسی و اعتراضات آن ها جدی پنداشته نشود، ممکن خطرات انتخابات گذشته تکرار شود.
رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی در آن ایام سخن از اعتراضات مدنی زده بود.
جلال فرامرز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا