آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

پشت پرده قطع رابطه عربستان سعودی با کانادا

الکس کلیمنت روزنامه نگار خبرنامه «سیگنال» در گفت‌وگو با شبکه سی ان بی سی(CNBC) اعلام کرد که این بحران دیپلماتیک بخشی از طرح بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی برای ایجاد یک «دیکتاتوری روشنفکرانه» در یکی از جامعه‌های محافظه‌کار در جهان است.


الکس کلیمنت روزنامه نگار خبرنامه «سیگنال» در گفت‌وگو با شبکه سی ان بی سی(CNBC) اعلام کرد که این بحران دیپلماتیک بخشی از طرح بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی برای ایجاد یک «دیکتاتوری روشنفکرانه» در یکی از جامعه‌های محافظه‌کار در جهان است.
وی ادامه داد: من فکر می‌کنم که آن‌ها به خاطر یک دلیل بسیار مهم، به این حد حساس هستند. محمد بن سلمان تلاش می‌کند که یک روند ظریف را اجرا کند، یعنی از یک‌سو برخی از جوانب جامعه کاملاً محافظه کار عربستان را آزاد کند و از سوی دیگر یک قدرت مطلق در این جامعه به دست آورد.
اختلافات میان دو کشور زمانی اوج گرفت که دیپلمات‌های کانادایی از جمله وزیر خارجه کانادا در پیام‌هایی در توییتر نگرانی شدید خود را از بازداشت‌های جدید فعالان جامعه مدنی و حقوق زنان در عربستان از جمله «سمر بدوی» ابراز داشته و مسئولان عربستانی را به آزادسازی فوری این زندانیان تشویق کرد، اما این درخواست «اوتاوا» خشم شدید مسئولان ریاض را به دنبال داشت.
کلیمنت اعلام کرد: آنچه بن سلمان انجام داد در واقع این پیام را می‌دهد که ما هیچ‌گونه انتقادی را از بیرون درباره وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی قبول نمی‌کنیم. او این پیام را نه تنها به کانادا بلکه به تمام کشورهای جهان می‌دهد.
به گفته او، ولیعهد عربستان سعودی احتمالاً تلاش می‌کند که از تمرکز ترامپ بر ایران و بی‌علاقگی و بی‌توجهی‌اش به مسایل حقوق بشری به نفع خود سوءاستفاده کند. به خصوص که در پی اجلاس گروه ۷ دونالد ترامپ که جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا را مورد انتقاد قرار داد، روابط امریکا و کانادا به سردی گرایید. ترامپ ترودو را متهم کرد که بیانیه‌های دروغین درباره تجارت منتشر می‌کند.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم که مهم است این نکته مورد توجه قرار گیرد که تا حدودی ترامپ در این باره تاثیرگذار است. همانگونه که می‌دانید دولت امریکا هرگز متعهد به تغییر وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی نشده است. زیرا این کشور متحد کلیدی، منطقه‌ای و استراتژیک بوده که مقادیر زیادی از نفت امریکا را تامین می‌کند. بنابراین امریکا هرگز به عربستان سعودی سخت نمی‌گیرد.
او افزود: اما از زمان حضور ترامپ در کاخ سفید، محمد بن سلمان می‌داند که او با رییس جمهور امریکایی مواجه است که چندان علاقه‌ای به مسایل حقوق بشر ندارد و بیشتر توجهش به جنگ با ایران است. به همین ترتیب این مسایل راه گریزی برای اقدامات بن سلمان ایجاد می‌کند و او به همین دلیل خشنود است. بر همین اساس سعودی‌ها به خوبی می‌دانند که سرپوشی برای اقدامات خود دارند.
لازم به ذکر است روابط عربستان و کانادا پس از انتقاد وزیرامورخارجه کانادا از عربستان به دلیل عدم رعایت حقوق بشر و بازداشت فعالان حقوق زنان به شدت روبه تنش رفته است و به تازگی عربستان کلیه همکاری‌های آموزشی و تجاری خود را با کانادا متوقف کرده است. روز گذشته مقامات سعودی همچنین اعلام کردند که بعد از این دانشجویان بورسیه را برای تحصیل به کانادا اعزام نخواهند کرد و پروازها میان دو کشور نیز با درخواست عربستان تعلیق شده است.
منبع: الوقت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا