آخرین اخبار

پشه‌ها چرا بعضی‌ها را بیشتر نیش می‌زنند؟


آیا معمولاً طعمه پشه‌ها می‌شوید؟ یا اینکه تاکنون پشه‌ای شما را نیش نزده است؟ پشه‌ها در مقابل انسان‌ها رفتار یکسانی از خود نشان نمی‌دهند. چرا پشه‌ها برخی از ما را نیش می‌زنند و برخی دیگر را نه؟ خلاف باور عمومی، پشه‌ها طعمه‌های انسانی خود را براساس نوع پوست انتخاب نمی‌کنند، بلکه این طعمه‌ها براساس بوها انتخاب می‌شوند.
بوها و گروه خونی
به نقل از یورونیوز، پشه‌ها یک سیستم بویایی توسعه یافته دارند که از طریق آن بو را دریافت می‌کنند. در میان بوهای مورد علاقه این حشرات می‌توان بوی عرق و کاربن دای اکساید را برشمرد. پشه‌ها اسید لاکتیک، اسید اوریک، آمونیاک و سایر موادی را که در عرق ترشح می‌شوند، بو می‌کشند و به آن علاقمندند.
علاوه بر این، بدن‌های گرم‌تر یا بدن‌هایی که از آن‌ها بیشتر کاربن دای اکساید خارج می‌شود مستعد این هستند که مورد حمله پشه‌ها قرار بگیرند. به طور مثال آدم‌های چاق، زنان حامله و افرادی که الکل مصرف می‌کنند در این دسته قرار می‌گیرند.
منشا برخی بوها ژنتیک است. بعضی بوها هم به دلیل وجود برخی باکتری‌های خاص در هر انسان وجود دارند. در این بین گروه‌های خونی هم نقش دارند. افرادی که دارای گروه خونی O هستند، دو برابر بیشتر از افرادی گروه خونی A دارند، قربانی نیش پشه‌ها می‌شوند. البته در این بین ۸۵ درصد افراد، ماده‌ای را از پوست خود ترشح می‌کنند که نشان دهنده گروه خونی آن‌ها است، اما بدن ۱۵ درصد افراد، این ماده را ترشح نمی‌کنند و اگر این افراد به‌طور مثال گروه خونی O هم داشته باشند کم‌تر طعمه پشه‌ها می‌‌شوند.
از سوی دیگر بعضی پشه‌ها به رنگ‌های تیره کشش بیشتری دارند. پس بهتر است در زمان غروب آفتاب، لباس‌های رنگ روشن بپوشید تا از نیش پشه‌ها در امان بمانید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا