آخرین اخباراقتصاد و توسعهایرانمنطقه

پوتین؛ خواهان مشارکت سازمان پیمان امنیت جمعی در کریدور شمال-جنوب شد

خبرگزاری دید: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی خواست تا در ساخت وتوسعه «دهلیز حمل‌ونقل تجاری شمال-جنوب یا ITC» سهم بگیرند. وی گفته است؛ دهلیز حمل‌ونقل تجاری شمال-جنوب باید به نمونه‌ای از گسترده‌ترین همکاری بین‌المللی تبدیل شود.

به گزارش ایراف، رییس جمهور روسیه در نشست مشترک با الهام علی‌اف، رییس جمهور آذربایجان گفت از همه کشورهای علاقه‌مند برای مشارکت در توسعه «دهلیز حمل‌ونقل تجاری بین‌المللی شمال-جنوب» از جمله کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی دعوت می‌کند.

پوتین گفت: دهلیز حمل‌ونقل تجاری شمال-جنوب باید به نمونه‌ای از گسترده‌ترین همکاری بین‌المللی تبدیل شود.

وی افزود: از همه کشورهای علاقه‌مند (کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه کشورهای مشترک المنافع) دعوت می‌کنیم در این طرح شرکت کنند.

پوتین می‌گوید که این طرح در واقع مسیر دریای شمال را به خلیج فارس متصل می‌کند. وی هدف از این دهلیز را «توسعه سریع اقتصادی و اجتماعی کشورها در اوراسیا و آسیای جنوبی» عنوان کرده است.

دهلیز حمل‌ونقل تجاری شمال جنوب یا ITC از پروژه‌های منطقه‌ای کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی است که از سوی روسیه مطرح شده است.

این دهلیز بدون شک در رونق اقتصادی ایران اهمیت زیادی دارد. پروژه کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج فارس – دریای سیاه که یکی از این‌ها طرح ITC است، می‌تواند نقش ایران را در کریدورهای منطقه پررنگ کند. در صورت اجرا، این پروژه‌‌ها می‌تواند به تقویت روابط تجاری آسیا و اروپا نیز کمک کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا