آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا اشرف غنی در برابر طالبان کوتاه آمد؟

خروج نیرو‏های تحت رهبری ایالات متحده امریکا از خاک افغانستان همواره از سوی طالبان مطرح بوده است و به نظر می‏رسد تا زمانی که نیرو‏های امریکایی در کشور وجود داشته باشند، طالبان تغییر جهت نداده و راه شان را ادامه می‏دهند.



عمر جنگ افغانستان با گذشت زمان طولانی‌تر می‏شود و در عین حال پیچیده‌تر. محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی در دومین نشست پروسه کابل، پیشنهاد بی‌سابقه به گروه طابان داد و از این گروه خواست دست از جنگ بردارد. رییس‏ جمهور غنی از طالبان خواسته بود که قانون اساسی افغانستان را پذیرد و به عنوان یک جریان سیاسی فعالیت کند.
اما گروه طالبان چندی پیش در خصوص پیشنهاد حکومت وحدت ملی گفت که پیشنهاد رییس‏ جمهور به معنای تسلیم شدن است و این گروه فریب درخواست حکومت کابل را نخواهد خورد. گروه طالبان نه تنها که به خواست حکومت افغانستان جواب رد داد بلکه سخن از عملیات بهاری زد و اکنون در بخش‏های مختلف کشور درگیری میان طالبان و نیرو‏های دفاعی و امنیتی کشور جریان دارد.
به باور بسیاری از آگاهان سیاسی کشور، فراخوان آتش‌بس حکومت افغانستان با گروه طالبان از موضع ناتوانی گرفته شده است و شخص رییس ‏جمهور غنی و برزگترین حامی آن، واشنگتن دریافته است که با جنگ نمی‏توان در برابر این گروه پیروز شد.
ادامه جنگ افغانستان در برابر گروه طابلبان با حمایت امریکا، هزینه گزاف خواهد داشت و اکنون این هزینه روی دوش رییس‏ جمهور ترامپ سنگینی می‏کند.
سیاست‏های متناقض حکومت افغانستان و ایالات متحده امریکا در امر مبارزه با مخالفان مسلح دولت در یک سال اخیر قابل بررسی است و می‏توان مدعی شد که این سیاست‏های رنگارنگ ناشی از ناتوانی حکومت کابل و کاخ سفید است. امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی کشور در واکنش به آتش‌بس حکومت با طالبان نوشت که این طرح روی ناتوانی اتخاذ شده است و به گروه طالبان برای جنگ روحیه بیشتری خواهد بخشید.
به باور نگارنده، آتش‌بس رییس ‏جمهور غنی با طالبان سیاست کوتاه مدت است و برای پایان جنگ افغانستان می‌بایست طرحی قابل اجرا ریخته شود. گمانی دیگر که در پیوند به آتش‌بس رییس‏ جمهور غنی با مخالفان مسلح دولت وجود دارد، این است که خواست مورد نظر حرف رییس‏ جمهور غنی نیست و امریکا از اشرف غنی خواسته است که چنین پیشنهادی به طالبان تقدیم کند.
روی هم رفته، محمد اشرف غنی رییس جمهور روز پنجشنبه (۱۷ جوزا) اعلام کرد که در حمایت از فتوای عالمان دینی، پیشنهاد آن‌ها را برای آتش‌بس با طالبان از ۲۷ رمضان تا روز پنجم عید فطر می‌پذیرد.
آقای غنی در یک پیام ویدئویی به نیروهای امنیتی دستور داد در این مدت حملات تهاجمی‌ را به «طالبان مسلح» متوقف کنند.
آقای غنی گفت این آتش‌بس فقط شامل طالبان می‌شود و عملیات نظامی علیه داعش، القاعده و سایر گروه‌های «تروریستی» بین‌المللی ادامه خواهد داشت. گروه طالبان اندکی بعد از خواست ریاست ‏جمهوری در واکنش به فراخوان آتش‌بس حکومت با این گروه، آتش‌بس سه روزه اعلام کرد.
گروه طالبان در پیامی به جنگجویان این گروه، از آنان خواسته تا در روزهای اول، دوم و سوم عید سعید فطر تمامی حملات تهاجمی‌شان را در نقاط مختلف کشور متوقف کنند. در این پیام رهبری طالبان آمده است که این آتش‌بس شامل نیروهای امنیتی افغانستان می‌شود و عملیات طالبان علیه نیروهای خارجی ادامه خواهد داشت.
در پیام گروه طالبان آمده است که جنگ در برابر نیرو‏های امنیتی و دفاعی افغانستان در سه روز عید متوقف است، اما در برابر نیرو‏های خارجی به رهبری امریکا ادامه خواهد داشت.
خروج نیرو‏های تحت رهبری ایالات متحده امریکا از خاک افغانستان همواره از سوی طالبان مطرح بوده است و به نظر می‏رسد تا زمانی که نیرو‏های امریکایی در کشور وجود داشته باشند، طالبان تغییر جهت نمی‏دهند و راه شان را ادامه می‏دهند.
آتش‌بس حکومت با طالبان از آدرس وزیر دفاع امریکا و ناتو مورد حمایت قرار گرفت و هر کدام خواهان پایان جنگ در افغانستان شدند.
در فرجام می‏توان نوشت که آتش‌بس از سوی حکومت افغانستان و تایید آن ازسوی طالبان یک طرح سه روزه است و برای پایان جنگ جاری که برای تمامی گروه‏ها قربانی درپی داشته است، طرح جامع‌تر و قابل اجرا نیاز دارد.
فرامرز دولت آبادی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا