آخرین اخبارمطالب معلوماتی

چرا باید انجیر خورد؟

انجیر منبع بسیار خوبی برای فیبر، گلوکز، کلسیم، پتاسیم، آهن و مگنیزیم است. ارزش غذایی این میوه بسیار بالا بوده، سرشار از انواع ویتامین ها و مواد آنتی اکسیدان است.



تا کنون بیش از ۶۰۰ نوع از گیاه انجیر در جهان شناسایی شده است. انجیر درختی است یکپایه، یعنی گل‌های نر و ماده از هم جدا هستند. وطن اصلی این درخت مناطق اطراف دریای مدیترانه بوده، ولی اکنون در نقاط مختلف دنیا به ویژه نواحی گرمسیر پرورش می‌یابد. این گیاه در مناطقی که زمستان ملایم و تابستان‌های طولای دارند به خوبی پرورش می‌یابد.
میوه انجیر در حقیقت به صورت میوه نبوده بلکه زایده‌ای است که محتوی تعداد زیادی گل‌های ریز است. رنگ پوست میوه انجیر تازه معمولا زرد، سیاه، سبز و بنفش است.
قسمت‌های مورد استفاده
قسمت‌های مورد استفاده این گیاه، میوه، برگ، شیره و پوست درخت انجیر است. به عبارت دیگر خواص انجیر در همه قسمت‌های این میوه ارزشمند موجود بوده و در درمان بیماری‌ها کاربرد دارد.

به عنوان مثال در طب سنتی از شیره درخت انجیر برای درمان زگیل استفاده می‌شود. مالیدن شیره انجیر تازه بر روی زگیل ۱ تا ۲ بار در هفته و تداوم آن برای یک ماه باعث بهبود زگیل می‌شود.
ارزش غذایی انجیر تازه و انجیر خشک
انجیر منبع بسیار خوبی برای فیبر، گلوکز، کلسیم، پتاسیم، آهن و مگنیزیم است. ارزش غذایی این میوه بسیار بالا بوده، سرشار از انواع ویتامین ها و مواد آنتی اکسیدان است.
خواص انجیر خشک و تازه (طبیعت و خواص درمانی)
طبع میوه انجیر گرم و تر است. از برخی فواید مصرف این میوه می‌توان به تقویت قلب، کمک به کاهش وزن ودرمان کم خونی نام برد. سایر خواص انجیر عبارتند از:
خاصیت ملین و درمان یبوست
یکی از مهمترین خواص این میوه خاصیت ملین بودن آن است. انجیر سرشار از فیبر گیاهی بوده و از این رو برای درمان یبوست و رفع مشکلات آن بسیار مفید است.
کاهش فشار خون بالا
انجیر سرشار از پتاسیم بوده، ضمن این که مقدار سدیم آن بسیار کم است و به همین جهت برای کاهش فشار خون بالا بسیار موثر است و مصرف آن به بیمارن مبتلا به فشار خون بالا توصیه می‌شود.
مناسب برای بیمارن قلبی عروقی
از خواص انجیر خشک، پیش‌گیری از بیماری‌های قلبی عروقی است. انجیر خشک دارای فنول، امگا۳ و امگا۶ می‌باشد. این اسیدهای چرب خطر ابتلا به اختلالات قلبی عروقی را در افراد کاهش می‌دهد. علاوه بر این، برگ‌های انجیر تاثیر قابل توجهی بر سطح تری گلیسرید در بدن شخص دارد و باعث کاهش مقدار تری گلیسرید که یکی از عوامل این بیماری است، می‌شود.
پیش‌گیری از انواع سرطان به ویژه سرطان سینه
پس از دوران یائسگی تعادل هورمونی زنان دچار تغییرات زیادی می‌شود. مصرف انجیر می‌تواند این تغیرات را در جهت افزایش سیستم ایمنی بدن زنان هدایت کرده و از احتمال ابتلا به سرطان سینه در آنان پیش‌گیری کند. همچنین وجود آنتی اکسیدان‌های فراوان در این میوه، آن را به یک ماده ضد سرطان طبیعی تبدیل کرده است.
خواص انجیر برای مو
انجیر حاوی مواد مغذی مانند مگنیزیم، ویتامین (آ)، (ث) و (ای) است که برای حفظ سلامت مو لازم هستند. این مواد مغذی با تحریک گردش خون در پوست سر رشد مو را تسریع می‌کنند. همچنین میوه انجیر حاوی مس فراوان بوده و زود سفید شدن موها پیش‌گیری می‌کند.
خواص انجیر برای سلامت پوست
وجود ویتامین‌های فراوان در انجیر باعث شده که این میوه برای سلامت و شادابی پوست بسیار مفید باشد. پوست انجیر حاوی چندین آنزایم فعال است که می‌توانند به عنوان لایه‌بردار برای حذف سلول‌های مرده از پوست استفاده شوند. انجیر دارای مقادیر زیادی ویتامینC است از این رو به روشن شدن پوست کمک می‌کند. همچنین یکی از خواص انجیر خاصیت مرطوب کنندگی آن است که از آن برای درمان خشکی پوست و رفع ترک لب استفاده می‌شود.
توصیه های پزشکی و موارد احتیاطی در مورد مصرف انجیر
از خوردن انجیر کپک‌زده و یا میوه رسیده چند روز مانده انجیر اجتناب کنید.
شیره درخت انجیر و میوه نرسیده وکال آن دارای مواد حساسیت‌زا بوده که می‌تواند در افراد مستعد ایجاد حساسیت پوستی کند.
با وجود فراوان بودن خواص انجیر، به دلیل مقدار زیاد اگزالات در این میوه، افراد مبتلا به سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا بایستی در مصرف آن احتیاط کنند.
خوردن انجیر برای مبتلایان به بیماری قند مضر است و افراط در مصرف آن می‌تواند باعث چاقی شود.
مصرف بیش از حد انجیر ممکن است موجب بروز اسهال شود که باید دقت کرد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا