آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا بحث انتخابات پارلمانی داغ است؟

چون مجلس نماینده‌گان حرف و اول آخر را در تایید یا رد وزیران کابینه حکومت می‌زند، از این جهت برای جناح‌های انتخاباتی این مجلس بسیار با اهمیت است



براساس جدول زمانی کمیسیون انتخبات، قرار است در ۲۸ میزان سال روان انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها برگزار شود.
اما آنچه انتخابات پارلمانی آینده را خیلی داغ کرده است، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ است که در واقع بعد از انتخابات شورای ملی برگزار خواهد شد.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور گفته است که دور جدید انتخابات ریاست جمهوری در جوزای سال آینده برگزار خواهد شد. این روزها تمامی نشست‌های سیاسی در پایتخت و دیگر بخش‌های افغانستان متمرکز روی انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری است.
به تازه‌گی عطا محمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی و عضو ایتلاف ملی برای نجات افغانستان برای رای زنی‌های انتخاباتی، بلخ را به قصد کابل ترک گفته است.
احزاب سیاسی نگرانند که مبادا تقلبات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ در انتخابات پیش رو پیش نیاید. این جریان‌های سیاسی خواهان ابطال روند ثبت نام رای دهنده‌گان هستند و تاکید دارند که انتخابات پارلمانی باید به تاخیر بیفتد.
کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که زمان برگزاری انتخابات ۲۸ میزان قابل تغییر نیست.
مخالفان سیاسی ارگ به این باورند که چاپ ۱۸ میلیون استیکر و میزان بلند ثبت نام کننده‌گان در ولایات ناامن به نسبت ولایات امن را از جمله زمینه یک تقلب در انتخابات پیش رو می‌دانند. از سخنان رییس جمهور غنی بر می‌آید که برای او برگزاری انتخابات مهم است، حتی اگر خیلی ناقص برگزار شود.
اخیراً یک عضو کمیسیون انتخابات گزارش کرد که برای جامعه جهانی تاخیر در زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها قابل تایید نیست و آن‌ها خواستار برگزاری انتخابات در زمان معین آن است.
برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ بعد از انتخابات پارلمانی بیشتر از پیش رقابت‌های انتخابات پارلمانی را نفس‌گیر ساخته است.
رییس جمهور غنی چون حزب مشخصی ندارد، روی همین دلیل می‌توان گفت که نمی‌خواهد در انتخابات مجلس نمایندگان نقش درشتی به احزاب داده شود.
احزاب سیاسی از دیر زمانی می‌شود تاکید می‌کنند که نقش احزاب سیاسی می‌بایست در انتخابات پیش رو برجسته باشد.
اگر رییس جمهور غنی یا جناح مخالف سیاسی او در شکل گیری پارلمان جدید نفوذ بیشتری داشته باشد، بدون شک کار در انتخابات ریاست جمهوری آینده ساده‌تر خواهد شد.
در فرجام چون مجلس نماینده‌گان حرف و اول آخر را در تایید یا رد وزیران کابینه حکومت می‌زند، از این جهت برای جناح‌های انتخاباتی این مجلس بسیار با اهمیت است.

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا