اسلایدشوافغانستانتحلیل

چرا بلخ را ناامن می‌سازند؟

پرواضح است که ولایت بلخ با این نقش تعیین‌کننده‌ای که در حوزه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور دارد، اکنون در تیررس اهداف مغرضانه ارگ بوده و حلقاتی با استفاده از شیوه‌های توطیه‌آمیز در صدد شکست هیمنه‌ی این ولایت باشند. این برنامه، زمانی بیشتر به چشم می‌خورد که تحرکات پیدا و پنهان ارگ‌نشینان را از مدت‌ها بدین‌سو به صورت دقیق در نظر گیریم…



ولایت بلخ از آن‌جمله ولایت‎های کشور است که ظرفیت و پوتانشیل بالایی هم در رهبری و هم در مدیریت سکتورهای مختلف زندگی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را دارا بوده و توانسته است در طول ۱۶ سال اخیر به عنوان یک ولایت نمونه و نیز به عنوان کانون تصمیم‌گیری‌های مهم سیاسی در سطح کشور مطرح باشد.
تامین بودن امنیت نسبی با مهار شدن عوامل ایجاد اختلال در امنیت، مدیریت درست چشمه‎های عایداتی برای بازسازی و نهادینه‌شدن فرهنگ شهرنشینی از جمله دستاوردهای تیم رهبری و مدیریت این ولایت است که در راس آن عطا محمد نور قرار دارد. چهره شهر مزارشریف به عنوان یک قطب مهم اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور در این ۱۶ سال از یک شهر نیمه‌ویران و زخم‌خورده به یک شهر امروزی پر از جلوه‎های شهر نشینی تبدیل شد، ولی زمانی که مافیای سیاسی و اقتصادی به مقاصد مورد نظر خویش در این بخش نمی‏رسند، دست به هر کاری می‎زند تا این چهره را مخدوش جلوه داده و مدیریت آن را زیر پرسش قرار دهد.
به تازه‎گی خبر سوء قصد به جان سخنگوی ولایت بلخ از رسانه‎ها به نشر رسید که نشان ‎می‎دهد حلقات مافیایی قدرت برای زیر فشار قراردادن تیم مدیریت این شهر و ولایت از هیچ ترفندی دریغ نمی‎کنند.
پس از این رویداد اما عطامحمد نور از سران ائتلاف نجات افغانستان، آن را کار حلقاتی در بلخ دانست که در صدد برهم زدن امنیت و ثبات این ولایت هستند و قصد دارند فضای خوف و ارعاب را در آن حکمفرما سازند. آقای نور در صفحه‌ی فیسبوکش نوشته است:« باور من اینست که این حمله، تلاشی در جهت هدف قرار دادن آقای فرهاد نه که بهانه‌ای برای برهم زدن امنیت نسبی بلخ و برهم زدن دستاوردهای رهبری این ولایت است.»
آقای نور پیش از این نیز عواملی در شمال کشور و به خصوص ولایت بلخ را متهم کرده بود که قصد دارند شمال را ناامن سازند و دستاوردهای این ولایت را در تمامی بخش‌ها هم ناچیز جلوه دهند. این در حالی‌ست که از چندی بدین‌سو عطامحمد نور تمرکز روی برنامه‌های کلان سیاسی در کشور داشته و روی سرمایه‌ی مردمی‌اش زیادتر وقت می‌گذارد. در این سوی دیگر، حلقاتی از این‌که می‌بینند آقای نور بیشترینه وارد کارزار سیاسی در سطح کلان است، قصد دارند سیستم امنیتی و ثبات نسبی بلخ را به چالش بکشند.
عطا محمد نور که در این ۱۶ سال مدیریت ولایت بلخ را به عهده دارد به عنوان یک سیاست‎مدار مطرح کشور در سطح ملی، اختلافات سیاسی با تیم بر سر قدرت در کابل پیدا کرده و از اجرای برنامه‎های انحصارگر ارگ سرباز زده است که این موضوع به مذاق ارگ‌نشینان و بعضی حلقات فرصت‌طلب در بلخ خوش نخورده و دست به هر کاری می‎زنند تا امنیت را در بلخ مختل کرده و کارنامه آقای نور را زیر سوال ببرند.
تیم انحصار طلب و فاشیستی که در ارگ تشکیل شده در یک هماهنگی با چهره‎ها و جناح‎های فرصت‌طلب در شمال در تلاش هستند که با این نوع حرکات والی بلخ را زیر فشار قرار داده و وادار به تمکین کنند.
از ایجاد تحرکات مخالفان مسلح در بعضی ولسوالی‎های این ولایت گرفته تا اجرای توطیه آصف مهمند برای بدنام سازی و زیر فشار قرار دادن آقای نور همه و همه در یک راستا بوده و آن‌هم دست یافتن به قطب سیاست در شمال.
هرچند توطیه آصف مهمند نتوانست آنچه را که طراحان آن می‌خواستند برآورده بسازد و تاثیری بر والی بلخ هم نگذاشت، ولی موجی از سراسیمه‌گی و هرج و مرج را در میان حلقات مافیایی قدرت به وجود آورد که دست به هرکاری بزنند و حتا از سوء قصد به جان سخنگوی آقای نور هم دریغ نکنند.
اکنون که وضعیت به این گونه رقم خورده و توطیه مهمند هم به شکست مواجه شده، راه دیگری برای حلقات مافیایی باقی نمانده به جز حمله به افراد ملکی و زیر سوال بردن دستاورد‎های امنیتی ولایت بلخ.
تیم انحصارگر قدرت، در بلخ همدستان زیادی دارد که بر سر به دست آوردن پست و مقامی دست به هرکاری می‏زنند. وضعیت سیاسی کشور به گونه‏ای پیش آمده که نمی‎توان بر هیچ حرف و وعده حکومت مرکزی اعتماد کرد، چرا که توطیه علیه جنرال دوستم، توطیه علیه عطا محمد نور و تلاش برای برهم زدن امنیت نسبی در بلخ که ساحه کار اداری آقای نور است همه در راستای انحصارگری‎ها، دسیسه‌چینی‎ها و سیاست حذف صورت گرفته است.
پرواضح است که ولایت بلخ با این نقش تعیین‌کننده‌ای که در حوزه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور دارد، اکنون در تیررس اهداف مغرضانه ارگ بوده و حلقاتی با استفاده از شیوه‌های توطیه‌آمیز در صدد شکست هیمنه‌ی این ولایت باشند. این برنامه، زمانی بیشتر به چشم می‌خورد که تحرکات پیدا و پنهان ارگ‌نشینان را از مدت‌ها بدین‌سو به صورت دقیق در نظر گیریم؛ تحرکاتی که اما به ثمر ننشست و بار موفقانه به بار نیاورد. اینک مسئولیت بزرگ سیاسی رهبرانی همانند عطا محمد نور است که تلاش‎های مافیای قدرت و اقتصاد را به چالش کشیده و نگذارند که بر سرنوشت کل مردم کشور حاکم شوند.

فردوس فراسو- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا