آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا به جای وزیر، رییس به بلخ آمد!

وی با پوپولیزم دیکتاتور مآبانه، می‌خواهد هر آن چیز مثبت را در این جغرافیا به نام خود ثبت کند و هر کم‌کاری و فساد را که در حکومت‌داری او رقم خورده و پرو بال می‌گیرد به پای دیگران رقم بزند.


اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، صبح امروز وارد شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ شد. هدف آقای غنی بلخ بلخ، افتتاح سب‌استیشن ولسوالی خلم و شبکه توزیعی برق ولسوالی مارمل ولایت بلخ خوانده شده است.
سفر آقای غنی در حالی صورت گرفته است که پولیس میدان هوایی کابل مانع پرواز آقای علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب به ولایت بلخ شده‌ است.
در تمام کشورهای جهان، مرسوم است که وزیر یک کشور برای افتتاح پروژه‌ها به ولایت‌های مختلف سفر می‌کند و تنها در صورت ملی بودن یک پروژه که با هزینه‌ای بالا ساخته شده باشد، رییس جمهور نیز با هیئتی بلندپایه و در صدر آن وزیر مربوطه وارد آن ولایت خواهند شد.
اما در دو حادثه گذشته یکی هرات و اکنون بلخ، نیروهای امنیتی به دستور رییس جمهور مانع پرواز آقای عثمانی وزیر انرژی و آب به ولایت‌های هرات و بلخ شدند.
چرا به جای آقای عثمانی، اشرف غنی به بلخ آمده است؟
آقای غنی ید طولایی در پوپولیزم و در عین‌حال کم‌زدن و حذف کردن مخالفان سیاسی خود دارد. وی با این‌که ادعای تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان را یدک می‌کشد و خود را متخصص در حوزه «بازسازی کشورهای پس از جنگ» می‌داند، برعکس هیچ نوع بینش درستی نه‌ تنها از بازسازی کشورهای پس از جنگ ندارد، بل‌که الفبای حکومتی دمکراتیک را هم نمی‌داند. حکومت‌های دمکراسی متشکل از کابینه و وزرایی هستند که عده‌ زیادی از آن‌ها به حزب یا احزابی متعلق هستند که رقیب رییس جمهور محسوب می‌شوند( در جریان انتخابات و دیدگاه‌های سیاسی). اما پس از تشکیل دولت، آن‌ها به صورت مشترک کار می‌کنند و منافع ملی را با پوپولیزم و منافع شخصی خود عوض نمی‌کنند. آقای غنی اما به قدری در این مورد متعصبانه عمل می‌کند که وزیر مربوطه یک بخش را اجازه نمی‌دهد در افتتاح پروژه‌ای که تحت ریاست او ساخته و ایجاد شده، اشتراک کند.
هدف آقای غنی از این نوع برخوردها چنان که اعضای مجلس نمایندگان در شورای ملی اعتراض کرده‌اند، نه تنها «توهین» به وزیر مربوطه است که برخلاف منافع ملی نیز قرار دارد. اما آن‌چه آقای غنی از این نوع حرکات سیاسی می‌خواهد؛ جلب کردن توجه مردم به خود است. وی با پوپولیزم دیکتاتور مآبانه، می‌خواهد هر آن چیز مثبت را در این جغرافیا به نام خود ثبت کند و هر کم‌کاری و فساد را که در حکومت‌داری او رقم خورده و پرو بال می‌گیرد به پای دیگران رقم بزند.
مهدی سرباز – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا