آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

چرا در انتخابات به عطا محمد نور مراجعه می‌شود؟

رهبری حکومت افغانستان و کشورهای حامی کابل به خوبی متوجه شده‌اند که خیلی از بحران‌ها را می‌توانند با مدیریت آقای نور تبدیل به یک فرصت بسازند.


به تازه‌گی نماینده ملکی تانو و سفیر آلمان در امور افغانستان و پاکستان به دیدار عطا محمد نور، به بلخ آمدند. در این دیدار روی مسایلی چون روند صلح و پروسه انتخابات بحث شده است. نماینده ملکی ناتو از عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی و از اعضای برجسته ایتلاف ملی بزرگ خواسته است که در انتخابات ۲۸ میزان از نفوذش در ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات پیش رو استفاده کند.
در شب روزی که هواداران ایتلاف ملی بزرگ دفاتر ساحوی کمیسیون انتخابات را در چند ولایت کشور از جمله بلخ مسدود کرده بودند، ویس احمد برمک وزیر داخله حکومت وحدت ملی به هدایت ریاست جمهوری عازم بلخ شد و از عطا محمد نور خواست که در قسمت باز شدن دوباره دفاتر ساحوی کمیسیون انتخابات حکومت و کمیسیون انتخابات را کمک کند.
براساس گزارش‌ها هواداران ایتلاف ملی بزرگ با فرمان عطا محمد نور، به اعتراض شان در برابر دفتر کمیسیون انتخابات در بلخ پایان دادند و دفتر کمیسیون انتخابات دوباره به فعالیت آغاز کرد.
رهبری حکومت افغانستان و کشورهای حامی کابل به خوبی متوجه شده‌اند که خیلی از بحران‌ها را می‌توانند با مدیریت آقای نور تبدیل به یک فرصت بسازند.
روی نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ جناح‌های انتخابات سخت اختلاف داشتند. جان کیری وزیر خارجه پیشین امریکا نیز به این مورد در کتاب خاطرات خویش اشاره کرده است. بزرگ‌ترین حامی سیاسی و مالی تیم اصلاحات و همگرایی عطا محمد نور بود. کمیسیون انتخابات در آن زمان به سود محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور دست به یک تقلب سازمان یافته زد و این موضوع موجب شکل‌گیری یک جنجال شد. در آن زمان جامعه جهانی و ایالات متحده امریکا، برای فروکش کردن تنش‌های انتخاباتی بارها به عطا محمد نور مراجعه کردند. حامیان حکومت کابل و پروسه انتخابات متوجه شده بودند که این بحران را تنها می‌تواند آقای نور حل و فصل کند.
استاد عطا در آن زمان هشدار داده و گفته بود که با استفاده از حرکت‌های سبز و نارنجی برخی از وازرت خانه‌ها را تصرف خواهد کرد. حضور مردم در مراکز ثبت نام رای دهندگان برای انتخابات پارلمانی خیلی ناچیز است. با این وجود، جامعه جهانی برای حضور گسترده مردم در انتخابات به آقای نور مراجعه می‌کند تا او با به کارگیری نفوذ و محبوبیت مردمی‌اش، افکار عمومی کشور را به گونه سراسری در انتخابات پیش رو ترغیب کند. یکی از شاخص‌های پروسه انتخابات، حضور سراسری مردم پای صندوق‌های رای است.
در حال حاضر مردم و احزاب سیاسی نسبت به عملکرد کمیسیون انتخابات سخت بد بین هستند. بعد از انتخابات مجلس نمایندگان قرار است در ۳۱ حمل سال آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.
کشورهای حامی کابل تلاش دارند از نقش تاثیر گذار آقای نور در سیاست افغانستان بهره بجویند.
در چند سال اخیر این مسئله محسوس بوده است که در بسیاری موضوعات حاد سیاسی کشور عطا محمد نور یک طرف قضیه بوده است.
به باور نویسنده، رهبری حکومت افغانستان و حامیان آن می‌توانند با رای زنی با عطا محمد نور، خیلی از بحران‌ها را تبدیل به یک فرصت بسازد. این ظرفیت در آقای نور وجود دارد.
جلال فرامرز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا