آخرین اخبارتحلیلسیاست

چرا طالبان به حرف علما بها نمی‌دهند؟

عربستان باید بیشتر فعال شود. عربستان یکی از حامیان مالی پاکستان است. عربستان باید ارتش پاکستان را زیر فشار قرار دهد تا جنگ افغانستان را خاتمه دهد. طالبان بدون حمایت راولپندی نمی‌توانند بجنگند.



به تازه‌گی «شیخ سدیس» عالم شناخته‌‌ شده‌ مذهبی عربستان برای تامین صلح در افغانستان «دعا» کرده است. او گفته که جنگ افغانستان «خون‌‌ریزی حرام» است و باید متوقف شود.
نظر او عین نظر عالمان دینی افغانستان است که گفته بودند جنگ افغانستان که طالبان آن را به راه انداخته و بر دوام آن تاکید دارند، نه تنها خدا پسند و شرعی نیست، بلکه ناروا و حرام است.
سخنان شیخ سدیس نشان‌دهنده‌ آن است که عالمان دینی کشورهای مهمی مثل عربستان، دیگر در مورد داعیه‌ طالبان احتیاط نمی‌‌کنند و به صراحت آن را جنگ ناروا می ‌خوانند.
علمای افغانستان هم قریب به ده سال است که برای پایان جنگ در افغانستان تلاش دارند و از گروه طالبان خواسته‌اند که دست از جنگ بردارند و با مردم و حکومت افغانستان آشتی کنند، خواستی که تاکنون از سوی طالبان رد شده است.
چندی پیش شماری از علما در کابل جمع شده بودند که برای پایان جنگ در افغانستان کاری کنند، متاسفانه با یک حمله انتحاری مواجه شدند. هر چند طالبان این حمله را به دوش نگرفت و مسئولیت آن را گروه داعش پذیرفت.
این مورد مثل ده‌ها مورد دیگر از جمله حمله به مساجد از سوی طالبان در افغانستان که فراوان پیش آمده است، نشان می‌دهد که تلاش علما هم نتوانسته طالبان را برای صلح ترغیب کند.
در واقع می‌توان گفت که خواست علمای افغانستان از طالبان و حرام خواندن آنچه این گروه سال‌هاست که در کشور انجام می‌دهد، برای طالبان هیچ‌گاه اهمیتی نداشته است و مخالفان مسلح دولت به آن بها نداده. دیر زمانی است که از جانب آدرس‌های مختلف در داخل و بیرون از افغانستان تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا داستان جنگ در افغانستان پایان پیدا کند که شوربختانه این تلاش‌ها حاصلی درپی نداشته است و طالبان هنوز که هنوز است روی حرف شان تاکید دارند و هر روز از مردم افغانستان قربانی می‌گیرند.
همصدایی یک شیخ عربستانی با علمای افغانستان و حرام خواندن آنچه طالبان در افغانستان انجام می‌دهد، می‌تواند موجب امیدواری باشد، اما حرف حسابی این خواهد بود که برای صلح در افغانستان سعی سیاسی باید صورت بگیرد زیرا، تجربه اثبات کرده است که طالبان به خواست علما هم ارزشی قایل نیست.
بربنیاد گزارش‌ها، برخی از شیخ‌های پول‌‌دار عربستان گروه‌های افراطی از جمله طالبان را تمویل می‌کنند. حتا گفته می‌شود که برخی از آنان القاعده را هم حمایت مالی می‌کنند، هر چند بعضی از آن‌ها با داعیه‌ این گروه مخالف‌اند.
عربستان باید بیشتر فعال شود. عربستان یکی از حامیان مالی پاکستان است. عربستان باید ارتش پاکستان را زیر فشار قرار دهد تا جنگ افغانستان را خاتمه دهد. طالبان بدون حمایت راولپندی نمی‌توانند بجنگند.
اگر جنرال‌های راولپندی که همه دوستان عربستان هستند، قلمرو پاکستان و امکانات آن را در اختیار طالبان نگذارند، جنگ افغانستان راه ‌حل سیاسی پیدا می‌کند.
مقام‌های امنیتی عربستان می‌دانند که یک گروه چریکی نمی‌تواند بدون یک عقبه‌ مطمئن به جنگ ادامه دهد.
عقبه‌ مطمئن طالبان در این جنگ، قلمرو پاکستان است. عربستان باید در این راستا فعال شود و نگذارد که پاکستان بیشتر از این قلمروش را در اختیار گروه طالبان قرار دهد.
در فرجام، ابراز نظر یک شیخ عربستانی در باره عملکرد طالبان در افغانستان نشان می‌دهد که عربستان هم از قوت گرفتن طالبان در هراس است و شکی وجود ندارد که طالبان به عنوان یک جریان هراس‌افکن برای سایر کشور ها یک خطر جدی خواهد بود.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا