آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلترجمهجنگجهانحقوق بشررسانه‌هاسیاستمنطقه

چگونه امریکا ۲ تریلیون دالر را در افغانستان هدر داد

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: جالب اینجاست که جنگ پربار در افغانستان از رسانه‌ها محو شده است. همه جنرال‌های سی‌ان‌ان که در تلویزیون در مورد جنگ افغانستان موضع گرفتند، در سکوت فرو رفته‌اند. آن‌ها در مورد جنگ اشتباه می‌کردند. زمانی که دونالد ترامپ با قطع میلیاردها پول امریکایی‌ها به دولت فاسد کابل به جنگ افغانستان پایان داد، جنگ پایان یافت و طوفان تبلیغات علیه طا-لبان کاهش یافت. این جنگ ۲.۲ تریلیون دالری ناگهان بی‌اهمیت شد.

هزینه پروژه طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده در افغانستان توسط دانشگاه براون حدود ۲.۲ تریلیون دالر برآورد شد؛ «تریلیون دالر».
اگر شعار جعلی «جنگ با تروریزم» جورج دبلیو بوش را به آن اضافه کنیم، محققان براون تخمین می‌زنند که هزینه آن به ۸ تریلیون دالر می‌رسد!
بخش اعظم این مبلغ هنگفت از طریق وام تأمین شده است، نه از طریق مالیات. به این معنی که هر دالری که خرج می‌شود باید با استقراض پرداخت شود – یعنی پرداخت سود (افزایش مالیات) پول قرض‌شده و این یعنی ۹۵ میلیارد دالر از پول مالیات‌دهندگان که بایدن در کوشش ناامیدانه به اسراییل، تایوان و اوکراین داد تا انتخابات نوامبر را از آن خود کند.
جالب اینجاست که جنگ پربار در افغانستان از رسانه‌ها محو شده است. همه جنرال‌های سی‌ان‌ان که در تلویزیون در مورد جنگ افغانستان موضع گرفتند، در سکوت فرو رفته‌اند. آن‌ها در مورد جنگ اشتباه می‌کردند. زمانی که دونالد ترامپ با قطع میلیاردها پول امریکایی‌ها به دولت فاسد کابل به جنگ افغانستان پایان داد، جنگ پایان یافت و طوفان تبلیغات علیه طا-لبان کاهش یافت. این جنگ ۲.۲ تریلیون دالری ناگهان بی‌اهمیت شد.
من در فهرست سیاه روزنامه‌ها و ایستگاه‌های تلویزیونی در ایالات متحده، خاورمیانه و اروپا قرار گرفتم زیرا پیش‌بینی کرده بودم که جنبش مقاومت طا-لبان در جنگ پیروز خواهد شد. 
ایالات متحده بی‌نهایت تبلیغ‌شده‌ترین کشور روی زمین است. امریکایی‌ها شبانه روز با تبلیغات دولتی، پیام‌های تجاری، تبلیغات اینترنتی و فیلم‌های حامی جنگ روبرو هستند. حتی اتحاد جماهیر شوروی آن‌قدر زیر تبلیغات بی‌وقفه نبود.
امروز ما تبلیغات ۲۴ ساعته برای اوکراین، تایوان و البته اسراییل دریافت می‌کنیم. زنان هدف خاصی برای تبلیغات ضد طا-لبان بوده‌اند – همان طا-لبانی که در دهه ۱۹۸۰ متحدان ایالات متحده بودند. با این حال، هر چیزی که جنگجویان طا-لبان به آن اعتقاد دارند در تضاد با ایالات متحده است.
شعار جنگجویان طالبان “تنباکو، تفنگ و جنگ” است.
مطلب‌های من در مورد این‌که چرا جنگ در افغانستان یک اشتباه بزرگ بود موجب نفرت از من شد. یک مقام کانادایی در واقع افراد خود را فرستاد تا مطلب‌های ۴۰ ساله مرا از بزرگ‌ترین روزنامه کشور حذف کند. او از آنچه من می‌گفتم متنفر بود، اما ظاهراً به خاطر شمار زیادی از سربازان کانادایی که برای کشته شدن به افغانستان اعزام شده بود یا میلیون‌ها دالری که در این جنگ احمقانه هدر رفته بود، خوابش را هم حرام نکرد.
سیاستمداران و جنرال‌هایی که جنگ‌ها را می‌بازند و تریلیون‌ها دالر ضرر می‌کنند باید حماقت خود را بپذیرند و استعفا دهند. رسانه‌هایی که جنگ استعماری افغانستان را ترویج می‌کنند باید از شر مبلغان خلاص شوند. امروز، سی‌ان‌ان، نیویارک تایمز و فاکس را می‌بینیم، صداهای دوپهلوی نومحافظه‌کاران امریکا که کشتار در غزه را تشویق می‌کنند.
در عوض، آن دسته از گویندگان اخباری که برای جنگ افغانستان بازارگرمی می‌کردند، اکنون مشغول تبلیغ جنگ‌های رییس جمهور بایدن هستند. وقتی صحبت از اشتباهات خونین و پرهزینه در افغانستان به میان می‌آید، آن‌ها و مفسران تلویزیون نظر نمی‌رسد شرمنده باشند. همچنین دیگر مفسران یا منتقدانی را نمی‌یابیم که در مورد بمباران روستاهای افغانستان توسط بی-۵۲ و بی-۱  کم‌ترین گناه را داشته باشند.
چند غیرنظامی افغانستانی را کشتیم؟ پنتاگون از انتشار تخمین‌ها خودداری می‌کند. تخمین زده می‌شود که شوروی دو میلیون افغان را کشته است. من معتقدم که ایالات متحده حداقل یک میلیون نفر را کشته است.
یک تریلیون دالر اینجا، یک تریلیون دالر آنجا؛ بخشی از تورم خطرناکی که امروز امریکا را به دام انداخته است ناشی از هزینه‌های بی‌پروای دولت در افغانستان – و همچنین اوکراین، اسراییل و تایوان است.

منبع: س.ل. گاردین – Sri Lanka Guardian

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا