آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

کمیسیون انتخابات: اجازه مداخله نمی‌دهیم/ فیفا: حکومت مداخله می‌کند

شکل‌گیری حکومت وحدت ملی برخاسته از یک تقلب سازمان‌یافته است. اصلاحات بنیادی از ماده‌های توافق‌نامه حکومت وحدت ملی میان ریاست اجرایی و ریاست جمهوری بود که تاکنون این اتفاق رخ نداده است. کمیسیون انتخابات با برگزاری چند دور انتخابات در افغانستان کارنامه درخشانی ندارد. مردم و احزاب سیاسی به عملکرد این نهاد انتخاباتی خوش‌بین نیستند و به این باورند که ارگ در امر چگونگی کار کمیسیون دخالت می‌کند.
به گزارش خبرگزاری دید، به تازه گی محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در جمع نمایندگان کشورها در کابل گفته است که انتخابات شورای ملی در سال ۱۳۹۷ و انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۸ برای کسب اعتماد مردم و جامعه جهانی برای حکومت فراوان مهم پنداشته می‌شود.
اخیراً کمیسیون انتخابات از نبود بودجه برای انتخابات آِینده و ناامنی‌های گسترده در بخش‌هایی از کشور ابراز نگرانی کرده است.
بر بنیاد اظهارات اعضای پیشین کمیسیون انتخابات، کشورهای حامی افغانستان به کار این کمیسیون خوش‌بین نیستند.
این در حالی است که روز گذشته بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(فیفا) نظر سنجی را انجام داده است که نشان می‌دهد حکومت وحدت ملی با پروسه انتخابات برخورد مداخله‌جویانه و خلاف قانون دارد.
این نهاد در پنج ماه گذشته این نظرسنجی را انجام داده است که در آن نمایندگان مجلس شرکت کرده‌اند.
محمد نعیم اصغری مسول برنامه‌های «فیفا» در یک نشست خبری در کابل، برخورد حکومت را با کمیسیون انتخابات در جریان یک سال، مداخله‌جویانه خواند.
او افزود که ناامنی، عدم رعایت بی‌طرفی از سوی کمیسیون‎های انتخاباتی، ضعف مدیریت در کمیسیون مستقل انتخابات، مداخله‎های بیرونی در روند انتخابات و عدم تطبیق سیستم بایومتریک به‌عنوان مشکلات جدی از سوی اعضای مجلس نمایندگان در برابر روند انتخابات خوانده شده‎ است.
آقای اصغری گفته، از میان ۸۰ وکیل که از ولایات مختلف افغانستان در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند ۹۰ درصد آن‌ها برخورد حکومت را با کمیسیون انتخابات مداخله‌جویانه و در تضاد با احکام قانون می‌دانند.
وی افزود که به ‌دلیل ضعف و بی‌برنامه‌گی که در جریان بیش از یک سال در کمیسیون انتخابات حاکم بوده، مداخله حکومت در امور کمیسیون کاملاً روشن بوده که این امر اعتراض گسترده‌ جریان‌های سیاسی را به دنبال داشته است.
آقای اصغری گفت که هنوز هم نگرانی در مورد کارکرد مسئولانه و مسلکی کمیسیون مستقل انتخابات در مورد چگونگی برگزاری انتخابات پیش‌رو، وجود دارد.
یافته‌های سروی «فیفا» هم‌چنان نشان می‌دهد که کمیسیون انتخابات در جریان یک سال، در بخش آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات به ‌شدت ضعیف عمل کرده و در«سردرگمی و بی برنامه‌گی مطلق» قرار دارد.
بیش از ۵۰ درصد شرکت کنندگان این نظرسنجی نیز به برگزاری به ‌موقع انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در سال آینده خورشیدی بی‌باور بوده و با طرح تک‌کرسی شدن حوزه‌های انتخاباتی نیز مخالفت کرده‌اند
با این همه، روز گذشته کمیسیون انتخابات با آن که از آدرسی نام نگرفته است، اما اعلام کرده است که به هیچ کس اجازه مداخله در کار کمیسیون را نمی‌دهند.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که نهاد‌های ناظر بر کار کمیسیون انتخابات می‌گویند، کمیسیون فعلی نمی‌تواند انتخابات آینده را به گونه شفاف اجرا کند.
اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا