آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

کمیسیون انتخابات زمینه تقلب را فراهم کرده است/ ۶ میلیون نفر ثبت نام نکرده است

آماری که امروز از سوی کمیسیون انتخابات منتشر شده است، یک آمار درشت است و کسی باور نخواهد کرد که در موجودیت ناامنی و حضور کم‌رنگ مردم در مراکز نام‌نویسی شش میلیون نفر برای انتخابات آینده ثبت نام کرده باشند.


حضور ناچیز مردم در مراکز ثبت نام رای دهندگان برای شرکت در انتخابات ۲۸ میزان، از نگرانی‌های کلان انتخابات پیش رو به شمار می‌رود. دخالت ریاست جمهوری در امور کاری کمیسیون انتخابات، عدم استقلالیت کمیسیون و ناامنی از علت‌هایی است که سبب شده مردم افغانستان چندان شور و شوق برای شرکت در انتخابات نداشته باشند.
قرار است انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها به تاریخ ۲۸ میزان سال روان برگزار شود.
رییس کمیسیون انتخابات، امروز در حضور رسانه‌ها اعلام کرد که تاکنون شش میلیون نفر برای انتخابات ثبت نام کرده است.
آمار اعلام شده را از سوی کمیسیون انتخابات، می‌توان به این معنا گرفت که این نهاد برگزار کننده یک روند دمکراتیک که انتخابات باشد، تلاش دارد در همکاری با حکومت افغانستان دست به یک تقلب گسترده و سازمان یافته بزند.
کمیسیون انتخابات که در افکار عمومی کشور فاقد اعتبار است، بارها در چند دور از انتخابات تجربه شده، این کار را کرده و موجب دل سردی مردم نسبت به پروسه انتخابات گردیده است.
نتجیه تقلبات کمیسیون انتخابات برای هیچ‌کس پوشیده نیست. شکل‌گیری حکومت وحدت ملی حاصل کار و تقلب کمیسیون انتخابات است.
کمیسیون انتخابات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ نیز چنین آماری را منتشر کرده بود و بعد روشن شد که کمیسیون با استفاده از این آمار دست به تقلب زده است.
آماری که امروز از سوی کمیسیون انتخابات منتشر شده است، یک آمار درشت است و کسی باور نخواهد کرد که در موجودیت ناامنی و حضور کم‌رنگ مردم در مراکز نام‌نویسی شش میلیون نفر برای انتخابات آینده ثبت نام کرده باشند.
خبرگزاری دید، که از روند انتخابات روزانه گزارش‌دهی دارد، بارها به مراکز کمیسیون انتخابات در ولایت بلخ که از ولایت‌های امن کشور محسوب می‌شود سر زده است و دریافته که حضور مردم برای انتخابات آینده واقعاً ناچیز و نگران کننده است.
بربنیاد گزارش‌ها، در بخش‌های مختلف کشور به علت تحرکات هراس‌افکنان مراکز ثبت نام رای دهندگان به روی مردم مسدود است. با چنین وضعیت چطور ممکن است که شش میلیون نفر تا حال ثبت نام کرده باشند.
کمیسیون انتخابات روزانه آمار ثبت نام رای دهندگان را در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دهد و این خود نشان می‌دهد که کمیسیون به دنبال کتمان یک سری از واقعیت‌ها است.
کمیسیون انتخابات با گفتن این‌گونه یک دروغ که در واقع کم هم نگفته است، سعی دارد اول حضور کم رنگ مردم را در مراکز ثبت نام رای دهند گان جبران کند و از جانب دیگر می‌خواهد دوباره نزد مردم افغانستان صاحب آبرو و اعتبار گردد.
کمیسیون انتخابات چندی پیش اعلام کرده بود که ۱۸ میلیون استیکر که روی تذکره‌ها نصب می‌شود، برای انتخابات ۲۸ میزان چاپ کرده است.
چاپ ۱۸ میلیون استیکر خود خبر می‌دهد که کمیسیون انتخابات باز در فکر انجام یک رسوایی دیگر است.
خبرگزاری دید، به اسنادی دست یافته است که یک فرد با صدها تذکره به مراکز ثبت نام رای دهندگان رفته است و در غیاب صاحبان تذکره، استیکر نصب کرده.
در حالی که کمیسیون انتخابات می‌گوید، در غیاب ممکن نیست روی تذکره استیکر نصب شود.
جعل تذکره نیز بارها گزارش شده است و شکی وجود ندارد که کمیسیون انتخابات این ۱۸ میلیون استیکر را روی همین تذکره‌های جعلی نصب نکرده باشد و نکند. برخی از منابع نگرانند و می‌گویند که ریاست جمهوری زمینه سازی کرده است تا در انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در جوزای سال آینده برگزار شود، دست به تقلب بزند.
در فرجام انتظار می رود که احزاب سیاسی و نهادهای ناظر بر انتخابات متوجه کمیسیون انتخابات باشند و اجازه ندهند که این نهاد بی‌اعتبار یک بار دیگر فاجعه خلق کند.
اختر سهیل – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا