آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

کمیسیون انتخابات و اعتراضات بلخ؛ زمینه اعتراضات ملی فراهم است

اگر کمیسیون‌های انتخاباتی خواست مردم بلخ را جدی نگیرند، پوتانسیل کافی برای سراسری شدن اعتراضات و رفتن به سوی نارامی‌های خیابانی زیاد است.


این روزها اعتراضات انتخاباتی از سوی نامزدان و مردم در بلخ بحث غالب است. خاص و عام در ولایت بلخ از اعتراض انتخاباتی و عدالت انتخاباتی می‌گوید. پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات مجلس نماینده‌گان ولایت بلخ، نامزدان انتخاباتی و مردم با راه اندازی اعتراضات خیابانی خواستار تامین عدالت انتخاباتی هستند. اسنادی هم وجود دارد که نشان می‌دهد هشت نامزد برنده به گونه گسترده در روز انتخابات تقلب کرده است.
کمیسیون‌های انتخاباتی نیز پذیرفته‌اند این تقلب و تخطی‌های انتخاباتی را. نامزدان معترض روز گذشته دروازه دفتر ساحوی کمیسیون انتخابات را در بلخ به رسم اعتراض بستند. عمده ترین خواست نامزدان معترض و افکار عمومی بلخ بازشماری آرا و باطل شدن آرای بایومتریک نشده است. با این وجود کمیسیون‌های انتخاباتی بایستی این اعتراضات را جدی بگیرند و عدالت انتخاباتی را تامین کنند.
انتخابات پارلمانی در ۲۸ و ۲۹ میزان با جهانی از تقلب همراه بود. تنها بلخ شاهد این اعتراضات نیست، در بسیاری از ولایات در برابر تقلب و تخطی‌های انتخاباتی اعتراض وجود دارد. شماری از نامزدان در هرات هم معترض‌اند. شماری از منابع پیش از برگزاری انتخابات مجلس نماینده گان از وقوع این اعتراضات گفته بودند.
اکنون کمیسیون‌های انتخاباتی باید برای تامین عدالت در نتایج انتخابات شفافیت سازی کنند. تمامی نیرو ها گفته اند که انتخابات مجلس نماینده با پنج هزار مشکل همراه بوده است. حتی جامعه جهانی نسبت به تقلب و تخطی‌های انتخاباتی هشدار داده است. اگر‌کمیسیون انتخابات نتواند عدالت انتخاباتی را در بلخ تامین کند، اعتراضات بلخ گسترش یافته و امکان آن می‌رود که کل روند انتخابات زیر سوال برود.
ناظرین انتخاباتی هم در بلخ تایید می‌کنند که تقلب به پیمانه وسیع در روز انتخابات وجود داشته است. تفکیک آرای سیاه و سفید بزرگ ترین دغدغه نامزدان و مردم است. امری که کمیسیون انتخابات باید به انجام آن تن دهد.
اگر کمیسیون‌های انتخاباتی خواست مردم بلخ را جدی نگیرند، پوتانسیل کافی برای سراسری شدن اعتراضات و رفتن به سوی نارامی‌های خیابانی زیاد است. چند روز ایتلاف نامزدان پارلمانی در کابل نیز هشدار دادند که در صورت عدم پیرفته شدن خواست شان از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی دست به اعتراضات مدنی خواهند زد. پس در این صورت بر نهادهای انتخاباتی است که خواست مردم را جدی گرفته و به سوی تفکیک آرای سیاه از سفید بروند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا