آخرین اخبار

کم‌خوابی می‌تواند منجر به نابودی اعصاب شود


اگر به گونه‌ی خودتان را خسته احساس می‌کنید، قطعاً می‌تواند این احساس را بدهد که ظرفیت هوشی شما در حال کاهش است. اکنون یک مطالعه‌ی جدید آشکار ساخته است که به خاطر کم‌خوابی مزمن این می‌تواند به خودخوری [نابودیِ] مغزی منجر شود.
به نقل از اسپوتنیک؛ تحقیقات جدیدِ میشیل بلیسی، در پوهنتون پولیتخنیک مارش در ایتالیا و منتشرشده در ژورنال نیوروساینس، اعصاب موش‌ را در حالت‌های خوابِ عادی، بیداریِ اختیاری، کم‌خوابی و کم‌خوابیِ مزمن تحلیل کرده است. با استفاده از نرم‌افزار مرورگر «بلاک‌فس»، دانشمندان محل برخورد اعصاب و روند سلول‌ها را در کورتکس جلوی موش بررسی کرده است. مشخصاً با تحقیق روی حجره‌های که استروسایت‌ها نامیده می‌شوند، محققان دریافته‌اند که موش‌های خواب فعالیت‌ بیشتری با این حجره‌ها نشان داده‌اند.
یافته‌ها نشان می‌دهند که استروسایت‌ها بیشتر از خرده-اعصاب‌ها تخریب می‌شوند.
آقای بلیسی به نیوساینتست گفته است که «ما برای اولین‌بار نشان می‌دهیم که محل برخورد اعصاب خود-به-خود، به خاطر کم‌خوابی، توسط استروسایت‌ها خورده می‌شوند.» او اضافه کرده است که «این عجالتاً چیزی بد نیست، چنان‌که فقط می‌تواند راهی برای پاک‌کردنِ خرده اعصاب کهنه باشد.»
مطالعه هم‌چنان به تاثیرات حجره‌های میکروگلیا نظر انداخته است که حدود ۱۵درصد حجره‌های که در اعصاب وجود دارند را شامل می‌شوند. این حجرات نشانه‌ها، نیورون‌های تخریب‌شده و ناکام یا عاملی که در اعصاب و ستون فقرات یافت شده را تمیز و پاک‌کاری می‌کنند.
مطالعه بیان کرده است که محدودیت خواب مزمن(در این صورت پنج روز بیداری کشیدن) نشانه‌های فعالیت میکروگلیا را افزایش داده بود. به خاطر این‌که تحمل سطح پایین فعالیت حجره‌های میکروگالیا موجب اختلال جدی در اعصاب می‌شود. آقای بلیسی گفته است که این نتایج بسیار نگران‌کننده بود.
او گفت:« ما قبلاً می‌دانستیم که محدودیت فعالیت میکروگالیا در آلزایمر و انواع دیگر انحطاط نیورون‌ها مشاهده شده است.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا