آخرین اخبارافغانستانسیاست

گروه طالبان به صلیب سرخ هشدار داد

طالبان با نشر اعلامیه‌ای از بی‌تفاوتی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به اعتصاب زندانیان پلچرخی کابل انتقاد کرده است.


طالبان با نشر اعلامیه‌ای از بی‌تفاوتی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به اعتصاب زندانیان پلچرخی کابل انتقاد کرده است.
در این اعلامیه آمده که حفاظت از حقوق اولیه و انسانی زندانیان بخشی از وظایف کمیته صلیب سرخ است که به آن هیچ توجهی صورت نمی‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری دید، طالبان به اعتصاب چند روزه زندانیان پلچرخی اشاره کرده و از بی‌توجهی کمیته صلیب سرخ به زندانیان این زندان انتقاد کرده است.
طالبان گفته است تعهد امنیتی‌شان را نسبت به صلیب سرخ لغو کرده و امنیت جان و مال آن‌ها را ضمانت نمی‌کنند.
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید آن‌ها با طالبان در ارتباط هستند تا راه‌حلی برای وضعیت پیش آمده پیدا کنند تا بتوانند به کمک‌های بشری‌شان ادامه دهند.
هزاران زندانی در زندان پلچرخی کابل؛ از چند روز به این سو دست به اعتصاب غذایی زدند.
روز گذشته عبادالله کریمی سخنگوی ریاست زندان‌های افغانستان به رسانه‌ها گفت که شمار اعتصاب کنندگان به سه تا چهار هزار نفر می‌رسد.
به گفته او، خواست‌های زندانیان معترض غیرقانونی است و گفت‌وگوهای مقام‌ها برای پایان این اعتصاب جریان دارد.
زندانیان معترض گفته‌اند، انتقال زندانیان به ولایات اصلی‌شان، تخفیف مجازات محکومین اعدامی به حبس، تخفیف عمومی برای همه زندانیان بدون در نظر گرفتن مدت حبس و جرم، رهایی زندانیان بیمار به امراض صعب‌العلاج و زندانیان مسن، اجرای رهایی‌های مشروط برای زندانیان از مهمترین خواست‌های آنان است.
اعتصاب کننده‌گان محکوم به جرایم مختلف سیاسی، جنایی و مواد مخدر هستند.
زندان پلچرخی در کابل، بزرگترین زندان کشور است که حدود ده هزار زندانی در آن نگهداری می‌شود. اعتصاب زندانیان در زندان‌های مختلف افغانستان از جمله این زندان پیش از این نیز سابقه داشته است.
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بیشتر از ۱۵۰ سال عمر دارد و از فعالیت این کمیته در افغانستان بیش از ۳۰ سال می‌گذرد.
این نهاد در ۱۷ ولایت افغانستان فعالیت دارد. کمک به اسیران جنگی، عرضه خدمات توان‌بخشی به معلولان، خدمات صحی به قربانیان جنگ، توزیع مواد غذایی و غیرغذایی، کمک به بی‌جا شدگان داخلی و خدمات آبرسانی از فعالیت‌های این کمیته در افغانستان است.
در سال‌های اخیر در چندین مورد کارمندان این نهاد در افغانستان هدف حمله قرار گرفته که باعث توقف موقت فعالیت این نهاد در شماری از مناطق افغانستان شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا