آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

یوناما: در ۶ ماه نخست ۲۰۱۸ میلادی، ۱۶۹۲ نفر کشته و ۳۴۳۰ نفر زخمی شده است

در این گزارش که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ در یک بازه زمانی ۱۰ ساله تلفات ملکی بررسی شده است، آمده که در این محدوده زمانی، ۴۲۲۸۴ نفر کشته و زخمی شده است که از این میان، ۱۴۷۲۰ نفر کشته و ۲۷۵۶۴ نفر زخمی شده است.



گزارش دفتر معاونت سازمان ملل متحد ( یوناما ) که امروز (یکشنبه ۲۴ سرطان) به نشر رسیده است، نشان می‌دهد که حملات هراس‌افکنان و انتحاری عامل اصلی مرگ و میر در افغانستان است.
به گزارش خبرگزاری دید، معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان ( یوناما) در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی، جان باختن ۱ هزار و ۶۹۲ تن را به ثبت رسانده که ۱ درصد افزایش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.
این گزارش حاکی است که در بخش زخمیان جنگ در سال روان میلادی، نسبت به سال گذشته کاهش آمده است.
در گزارش آمده است که ۳ هزار و ۴۳۰ تن دیگر زخم برداشته که ۵ درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.
در سال گذشته، ۳۶۰۰ نفر زخمی شده بود.
در این گزارش شش ماهه از تلفات افراد ملکی در افغانستان، آمده است که آمار کشته شدگان افراد ملکی نسبت به ۱۰ سال گذشته افزایش یافته؛ اما آمار مجروحین کاهش یافته است.
بربنیاد این گزارش، ۲۹ درصد تلفات ناشی از جنگ‌های زمینی، ۲۸ درصد تلفات ناشی از حملات انتحاری ۱۷ درصد تلفات ناشی از انفجار مواد تعبیه شده و غیر انتحاری، ۹ درصد تلفات ناشی از قتل‌های هدفمند و عمدی، ۷ درصد تلفات ناشی از حملات هوایی، ۵ درصد تلفات ناشی از مواد باقی مانده از جنگ و ۵ درصد تلفات ناشی از حادثات دیگر بوده است.
در این گزارش آمده است که مسئول ۶۷ درصد تلفات ملکی مخالفان مسلح حکومت بوده که از این میان مسئول ۵۲ درصد تلفات گروه تروریستی داعش و مسئول ۴۰ درصد گروه طالبان بوده است.
مسئول ۲۰ درصد تلفات نیروهای طرفدار دولت بوده که از این میان مسئول ۱۷ درصد تلفات ملکی نیروهای داخلی، مسئول ۲ درصد نیروهای خارجی و مسئول یک درصد تلفات گروه‌های مسلح طرفدار دولت است.
بر اساس گزارش یوناما، ۵۲ درصد حملات انتحاری توسط گروه تروریستی داعش و ۴۰ درصد توسط گروه طالبان صورت گرفته است.
در این گزارش که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ در یک بازه زمانی ۱۰ ساله تلفات ملکی بررسی شده است، آمده که در این محدوده زمانی، ۴۲۲۸۴ نفر کشته و زخمی شده است که از این میان، ۱۴۷۲۰ نفر کشته و ۲۷۵۶۴ نفر زخمی شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا