آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

یوناما: ٦٧ درصد زنان از تشدید بحران حقوق بشری در افغانستان هراس دارند

خبرگزاری دید: گزارش جدید سازمان ملل نشان می‌دهد که تقریباً دو سوم (٦٧ درصد) زنان در افغانستان از تشدید بحران حقوق بشری در صورت به رسمیت شناخته شدن حکومت طا-لبان می‌ترسند.

این گزارش پیش از کنفرانس روز یکشنبه سازمان ملل متحد در قطر منتشر می‌شود که در آن نمایندگان ویژه کشورهای عضو و سازمان‌های منطقه‌ای در مورد افغانستان و رویکرد تعامل جهانی با طا-لبان گفت‌وگو خواهند کرد.

مقامات حکومت سرپرست افغانستان به این رویداد دعوت شده اند، اما آن‌ها برای حضور در آن شرط گذاشته اند.

بر اساس گزارشی که مشترکاً توسط زنان سازمان ملل، سازمان بین‌المللی مهاجرت و مأموریت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان تهیه شده است، «وقتی از زنان خواسته شده تا امکان به رسمیت شناختن بین‌المللی مقامات فعلی را در نظر بگیرند، ابراز ترس و نگرانی کرده‌اند».

در این گزارش آمده است: در شرایط فعلی، این امر می‌تواند بحران حقوق زنان را تشدید کند و خطر تقویت و گسترش محدودیت‌های موجود را که مقامات دفاکتو زنان و دختران را هدف قرار می‌دهد، افزایش دهد.

این یافته‌ها بر اساس مصاحبه‌هایی است که آژانس‌های سازمان ملل به صورت آنلاین و حضوری با ۷۴۵ زن در ۳۴ ولایت افغانستان بین ۲۷ جنوری تا ۸ فبروری انجام داده‌اند.

در گزارش یوناما آمده است که ۵۷ درصد از زنان گفته‌اند که وقتی بدون محرم مرد از خانه بیرون شوند، احساس ناامنی می‌کنند.

براساس این گزارش، زنان گفته‌اند که خطر امنیتی و سطح اضطراب آن‌ها زمانی‌که یک فرمان جدید از سوی طا-لبان به ‌صورت خاص زنان را هدف قرار می‌دهد، افزایش می‌یابد.

در این گزارش آمده است که ۴۴ درصد از زنان زمانی که از خانه با یک محرم مرد خارج می‌شوند «کاملا» احساس امنیت می‌کنند و ۴۷ درصد دیگر «تاحدودی».

در این گزارش آمده است که رفتارهای طا-لبان باعث کاهش اعتماد اجتماعی شده و حدود ۹۶ درصد از زنان گفته‌اند که به اکثر مردم، از جمله همسایه‌های شان، نمی‌توانند اعتماد کنند.

در گزارش سازمان ملل آمده است که زنان از جامعه جهانی خواسته اند تا طا-لبان را به رسمیت نشناسند مگر این که محدودیت‌ها را لغو کنند و هشدار دادند که سابقه حاکمان تندرو در مورد حقوق زنان نشان می‌دهد که «نمی‌توان به آن‌ها برای بهبود وضعیت فعلی اعتماد کرد».

مصاحبه شوندگان اظهار داشتند که بهترین راه برای جهان بهبود وضعیت حقوق بشر در افغانستان، پیوند دادن کمک‌های بین‌المللی به بهتر شدن شرایط برای زنان و تسهیل فرصت‌ها برای گفت‌وگوی مستقیم زنان با طا-لبان است.

سازمان عفو بین‌الملل روز گذشته خواستار پایان دادن به معافیت از مجازات نقض حقوق بشر طا-لبان در نشست دوحه شد.

این سازمان در بیانیه خود خاطرنشان کرده که «محدودیت‌های تبعیض آمیز حقوق زنان و دختران با هدف ظاهری حذف کامل آن‌ها از عرصه‌های عمومی» در ماه‌های اخیر تشدید شده است.

دیپروس موچنا مدیر ارشد عفو بین‌الملل گفته که شرکت‌کنندگان در نشست دوحه باید اصرار کنند که طا-لبان فوراً تمام محدودیت‌هایی را که حقوق زنان و دختران را محدود می‌کند، لغو کرده و همه کسانی را که خودسرانه و غیرقانونی بازداشت شده‌اند، آزاد کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا