آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

کریم خلیلی: تماس‌های غیر رسمی با مخالفان جریان دارد

شورای عالی صلح با تاکید بر وجود دستان پنهانی در دوام جنگ افغانستان از مردم طالب همکاری شد.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح درنشست مشورتی جامعه مدنی، جوانان و زنان در مورد صلح امروز «۲۶ جدی» گفت: بر اساس راهبرد جدید گفت‌وگوهای صلح، این شورا روی چگونگی گفت‌وگوهای صلح با مخالفان مسلح کار می‌کند.
خلیلی افزود: « اکنون ما روی هدف اصلی شورای عالی صلح تمرکز داریم، تماس‌های غیررسمی با مخالفان مسلح در جریان است، شورای عالی صلح در هماهنگی با حکومت در راستای زمینه‌سازی و پیشبرد مذاکرات تلاش می‌نماید.»
آقای خلیلی با خاطر نشان ساختن همکاری جامعه جهانی در زمینه صلح افغانستان، جنگ افغانستان را یک جنگ تحمیل شده خوانده و گفت: دستان بیرونی در دوام این جنگ نهفته است و مردم افغانستان باید با پروسه صلح همکاری کنند تا صلح در افغانستان تامین شود.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که همایون جریر و عباس بصیر مشاوران ریاست جمهوری کشور با پنج نماینده طالبان در ترکیه دیدار کرده‌اند و ادعا دارند که به نمایندگی از دولت افغانستان به شکل غیر رسمی در این نشست رفته‌اند.
اما شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری گفته است، افرادی که در نشست ترکیه شرکت کرده اند از حکومت نمایندگی نمی‌کنند و طالبان نیز فرستادن نمایندگان شان را به این نشست رد کرده‌اند.
این در حالی است که به باور اکثر کار شناسان مسایل سیاسی و جنگی، شورای عالی صلح افغانستان تاکنون تاثیر ملموسی در آوردن صلح افغانستان ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا