آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

وزارت معادن: قراردادهای متوقف شده معادن، بازنگری می‌شود

وزارت معادن و پترولیم کشور از بازنگری شماری از پروژه‎های بزرگ معادن سخن می‎زند که به دلیل موجودیت مشکلات در قراردادها متوقف شده بود.
به گزارش خبرگزاری دید، نرگس نهان سرپرست این وزارت در یک نشست خبری در کابل می‏گوید که تلاش دارند تا در پروژه‎های معادن شفافیت بیشتر بمیان بیاورند.
سرپرست این وزارت گفت که این پروژه‎ها بخاطر تامین شفافیت، دوباره به داوطلبی گذاشته می‎شود.
او افزود:« ما امیدوار هستیم که روند اصلاحات در وزارت ادامه یابد، در سال ۲۰۱۸ میلادی در این بخش کارهای قابل ملاحظه آغاز شده‎ است.»
با نهایی‌شدن مطالعات و فیصله‎های شورای عالی اقتصاد، در بخش کرومایت، مرمر، سنگ زغال و سمنت اقدامات تازه خواهد شد.
خانم نهان افزود که در یک سال گذشته، برخی قراردادهای کوچک در بخش معادن امضا شده که به گفته وی، شمار آن به ۱۷۶ قرارداد، می‎رسد.
وی بیان داشت که روی سیستم‌سازی، نظارت، شفافیت و اخذ مالیات از قراردادها در بخش معادن کار می‎کنند و سه قرار داد روی دست است که تا چند هفته دیگر امضا خواهد شد.
ارزش معادن افغانستان بیشتر از سه تریلیون دالر گفته شده و بر بنیاد آمارهای حکومت، تا کنون ۱۴۰۰ ساحه که در آن معادن وجود دارد، شناسایی شده‎ است.
افغانستان یکی از کشورهایی است که منابع طبیعی خوب و حیاتی دارد، اما با آن هم مردم در این این کشور از ناداری و فقر رنج می‌برند.
آگاهان اقتصادی کشور به این باور‏ند که تا سال ۲۰۲۴ میلادی با استخراج بیشتر معادن، دست کم پنجاه در صد در آمد افغانستان از طریق منابع معدنی تامین خواهد شد.
در همین حال، جان بیس سفیر امریکا در کابل، در این نشست گفت که ایالات متحده، افغانستان را در بخش‎های مختلف به خصوص اقتصاد و زیربنا کمک می‏کند.
وزارت معادن و پترولیم افغانستان می‎گوید که در سال ۲۰۱۶ میلادی، عواید کشور از درک معادن حدود ۹۰۰ میلیون افغانی بوده، اما در سال ۲۰۱۷ این رقم به ۲٫۲ میلیارد افغانی افزایش یافته‎است.
نا امنی، عدم شفافیت در قراردادهای استخراج معادن و کنترول زورمندان بالای برخی از معادن از چالش‎های جدی در این بخش عنوان شده‏ است.
شماری از اعضای شورای ملی بارها گفته‎اند که این مشکل هنوز نیز با قوت وجود دارد و حکومت باید از هر راه ممکن به آن رسیده‎گی کند.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا