آخرین اخبارجهانسیاستمنطقه

حملات گسترده اسراییل به سوریه/ احتمال بروز جنگ جهانی در خاورمیانه

خبرگزاری سوریه بعد از سقوط جنگنده اسراییلی و حملات بعدی به ریف دمشق، از حملات جدید ارتش اسراییل به نقاطی در جنوب این کشور خبر داد و گفت که با آن مقابله شده است.
ازخبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از یک منبع نظامی ارتش آن کشور، از حملات جدید نظامیان اسراییلی در پی اتفاقات بامداد تا صبح امروز، خبر داد.
یک منبع نظامی به «سانا» گفته است که «دشمن اسراییلی تجاوز خود را ادامه داده و به نقاطی در جنوب حمله کرده است و پدافند هوایی ارتش سوریه این تجاوز را ناکام گذاشته است».
بر بنیاد گفته‌های برخی منابع خبری، دفاع هوایی سوریه موفق شده که دو موشک (اسراییلی) را در این مرحله که هدفش برخی نقاط نظامی در غرب دمشق بوده، منهدم کند.
در همین حال، رسانه‌های اسراییلی صبح امروز از سقوط یک جنگنده «اف.۱۶» بر فراز منطقه «الجلیل» خبر دادند و دقایقی بعد، «سانا» به نقل از یک منبع نظامی ضمن تأیید خبر، اعلام کرده که «دشمن اسراییلی بامداد امروز اقدام به تجاوز به یکی از مقرهای نظامی در منطقه میانی (کشور) کرد و دفاع هوایی سوریه با آن مقابله و بیش از یک جنگنده را هدف قرار داده است».
پس از نشر این خبر، «سانا» از حملات جدید در ریف دمشق خبر داد و اعلام کرد که « دفاع هوایی ارتش (سوریه) با تجاوزهای جدید دشمن اسراییلی در ریف دمشق مقابله کرده است».
حملات هوایی اسراییل به سوریه در حالی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی ایران و روسیه به شدت از حکومت بشار اسد حمایت می‌کنند و ایالات متحده امریکا با همپیمانانش از جبهه دیموکراتیک مخالفان حکومت آن کشور.
با این همه، برخی کارشناسان امور خاورمیانه گفته‌اند که در صورت ادامه حملات هوایی اسراییل بر تمامیت ارضی سوریه، احتمال بروز درگیری مستقیم میان تهران و «تل‌ابیب» و همچنان مسکو و واشنگتن نیز می‌رود.
جمهوری اسلامی ایران و روسیه، در سوریه حضور نظامی گسترده دارند و در صورت احساس خطر از سوی اسراییل بدون شک وارد جنگ خواهند شد که در آن صورت پای امریکا هم کشیده می‌شود.
روز گذشته نیز، روسیه از حملات امریکا بر مواضع طرف‌های مورد حمایت مسکو به شدت انتقاد کرده و هشدار داد که این موضوع را از طریق شورای امنیت پیگیری خواهد کرد.
تهران نیز هشدار داده است که در صورت هرگونه حمله به منافع جمهوری اسلامی جواب قاطع خواهد داد.
به باور کارشناسان، خاورمیانه اکنون به کوهستان باروتی می‌ماند که هر آن احتمال آتش گرفتن آن می‌رود.
گفتنی است که از زمان تخاصم میان کشورهای عربی و اسراییل تاکنون، هیچ کشور عربی نتوانسته بود دو جنگنده اسراییل را ساقط کند و سوریه تنها کشور عربی منطقه است که به شدت در برابر سیاست‌های تهاجمی اسراییل ایستادگی کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا