آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

نی: حکومت افغانستان اقتدارگرا و مستبد است

در پیوند به یافته‌های واحد پژوهشی اکونومیست، دفتر نی حمایت کننده رسانه‌های آزاد در افغانستان می‏‌گوید، حکومت افغانستان اقتدار گرا است و از جمله‏ کشورهایی به شمار می‌رود که در آن آزادی بیان وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری دید، نشریه اکونومیست در گزارش سالانه‌اش که در مورد آزادترین و مستبدترین کشورهای جهان نشر می‌کند، افغانستان را به عنوان نوزدهمین کشور مستبد جهان شناخته است که فاقد ارزش‏‌های مردم سالاری است و رسانه‏‌ها هیچ‌گونه آزادی ندارند.
مجیب خلوتگر رییس اجرایی دفتر نی در صحبت با خبرگزاری دید، تاکید می‌کند که میلیاردها دالر طی ۱۳ سال اخیر برای رسیدن حکومت مردم‌سالاری و آزادی بیان به هدر رفته است و هیچ دستاوردی در این حوزه به میان نیامده است.
آقای خلوتگر می‌گوید: افغانستان از دید آزادی بیان از جمله کشورهایی بسته است که رسانه‌ها کمتر به اطلاعات دست پیدا می‌کنند.
رییس اجرایی دفتر نی بیان می‌دارد که حکومت باید به گزارش تازه واحد پژوهش اکونومیست پاسخ بدهد و در برابر رسانه‌ها سیاست حمایتی را اختیار کند.
بر بنیاد گزارش تازه نشریه اکونومیست، افغانستان از ۱۰ نمره، ۲٫۵۵ نمره گرفته است که با این حساب در کنار کشورهای مستبد جهان همانند کوریالی شمالی و سوریه قرار می‌گیرد.
در این گزارش که با عنوان «آزادی بیان، تحت حملات» نشر شده است، میزان آزادی در ۱۶۵ کشور جهان را در سال ۲۰۱۷ مورد مطالعه قرار داده است.
در این بررسی، شاخص‌هایی چون: روند انتخابات و کثرت‌گرایی، آزادی‌های مدنی، کارایی حکومت، مشارکت سیاسی و فرهنگ سیاسی در کشورهای هدف، مورد مطالعه قرار گرفته است که در نتیجه آن، کشورهای ناروی، آیسلند و سویدن به ترتیب در رتبه‌های اول، دوم و سوم آزادترین کشورها قرار گرفته‌اند و کشورهای سوریه و کوریای شمالی نیز مستبدترین کشورهای جهان شناخته شده‌اند.
این بررسی، کشورها را بر بنیاد نمرۀ گرفته شده به چهار بخش کشورهای آزاد، کشورهای ناقض دموکراسی، رژیم‌های ترکیبی و حکومت‌های مستبد دسته بندی کرده است که افغانستان در جمله کشورهای مستبد قرار گرفته است.
در همین حال، براساس این بررسی، افغانستان در سال ۲۰۱۷ در بخش روند انتخابات و کثرت‌گرایی از ۱۰ نمره، ۲٫۵۰ گرفته است. در بخش کارایی حکومت نیز ۱٫۱۴ گرفته است.
در بخش مشارکت سیاسی ۲٫۷۸ نمره را از آن خود کرده و در بخش فرهنگ سیاسی و آزادی‌های مدنی نیز به ترتیب ۲٫۵۰ و ۳٫۸۲ نمره گرفته است.
بررسی آزادی رسانه‌ها در افغانستان
در بخش دیگر گزارش واحد پژوهش، وضعیت آزادی رسانه‌ها در افغانستان بررسی شده است و افغانستان به عنوان یک کشور به شدت غیرآزاد برای رسانه‌ها در جایگاه ۷۱ قرار گرفته است.
در بخشی از این گزارش در مورد افغانستان چنین آمده است:« در افغانستان، خبرنگاران در معرض تهدید دوامدار قرار دارند، زیرا شورشگران طالب و داعش وضعیت امنیتی خطرناکی را ایجاد کرده‌اند که تمام ولایت‌ها را به سیاه چال اطلاعاتی و خبری تبدیل کرده‌اند.»
در این بررسی، پاکستان نسبت به افغانستان در جایگاه بهتری قرار گرفته و توانسته خود را از بخش کشورهای مستبد بیرون بکشد.
بربنیاد این گزارش، در سه سال حکومت وحدت ملی، میزان استبداد در افغانستان نسبت به گذشته بلند رفته است.
با این همه، این گزارش واحد پژوهش اکونومیست در حالی منتشر می‌شود که ریاست‏‌جمهوری همواره تاکید کرده است که آزادی بیان و ارزش‏‌های مردم‌سالاری در افغانستان در منطقه نظیر ندارد.
اختر سهیل _ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا