آخرین اخباراسلایدشوافغانستانگزارش

جاوید کوهستانی:

حکومت از طرح حملات انتحاری اطلاع دارد

جاوید کوهستانی می‏‌گوید، حکومت افغانستان از مجموع حملات انتحاری و انفجاری در کابل و دیگر ولایات کشور اطلاع دارد، اما برای جلوگیری از انجام آن هیچ‌گونه اقدامی نمی‌‏کند و به حیات شهروندان کشور بها قایل نمی‌‏شود.
جاوید کوهستانی از آگاهان سیاسی کشور در صحبت با خبرنگار دید، تاکید می‏کند که شکبه‌های استخباراتی بیگانه در نهاد‏های اطلاعاتی و کشفی کشور نفوس دارد و در تبانی با «ستون پنجم» در نظام، دست به حملات خونین می‏زنند.
بر اساس اظهارات کوهستانی، اختلافات سیاسی میان رهبران و سیاسیون کشور فرصتی برای بیشتر قوت گرفتن گروه داعش و طالبان در افغانستان است و اکنون ارگ قادر نیست که به این اختلافات پایان دهد.
به باور این آگاه سیاسی، طالبان با در نظر داشت مشکلات مالی و اختلافات داخلی در بیشتر از ۳۰ فیصد از خاک افغانستان حاکمیت دارند و در بهار سال آینده دست به حملات گسترده و خونین خواهند زد.
وی می‏گوید: در نتیجه تنش‏های سیاسی، ارتش افغانستان که متشکل از اقوام مختلف هستند، از دید روحیه همبستگی دچار چند پارچه‎‏گی شده است.
آقای کوهستانی از سیاست‏‌های قومی حکومت مرکزی انتقاد می‏کند و بیان می‏دارد که هزاره‏ها، ازبیک‏ها و تاجیک‏ها به شدت از حکومت فاصله گرفته‏اند و حکومت فعلی را از خود نمی‏دانند.
تناقض گویی در سیاست افغانستان:
جاوید کوهستانی به شدت از سیاست و عملکرد حکومت در برابر گروه‏‌های هراس‌افکن ایراد می‌‏گیرد و می‌‏گوید، بحث گفت‏وگو‏های صلح از آدرس شورای عالی صلح و حکومت افغانستان طی ۱۰ سال پسین با تناقض گویی‏‌ها همراه بوده و از تدوین یک سیاست متوازن رنج برده است.
او می‏افزاید:« وقتی کابل شاهد حملات خونین بود، دو مقام ارشد حکومت به صورت جداگانه صحبت‌های پنهانی با طالبان داشته، یا وقتی پاکستان زیر فشار سیاسی قرار داشت مذاکراتی در کابل و اسلام‌آباد صورت گرفت که تمامی اینها تناقض‌گویی در سیاست افغانستان است.»
با این همه، او حکومت فعلی را تابع کشور‏ها و قدرت‌های بزرگ جهان می‏داند و خاطر نشان می‏سازد که رهبران حکومت وحدت ملی در مسایل مهم ملی هیچ‌گونه استقلالیت عمل ندارد.
انتقال داعش از کشورهای منطقه به افغانستان:
از سویی هم، این منتقد حکومت در بخشی‏ از صحبت‏‌هایش از انتقال گروه داعش از عراق و سوریه سخن می‏زند و بیان می‏دارد که قرار است حضور جنگجویان داعش در عراق و سوریه کاهش پیدا کند و به افغانستان منتقل شود.
امریکا به دنبال ثبات در افغانستان و منطقه نیست:
آقای جاوید کوهستانی بدین عقیده است که کاخ سفید درپی صلح و ثبات در افغانستان و منطقه نه بلکه در تلاش تامین منافع سیاسی خودش است.
با این همه، این آگاه سیاسی کشور می‏گوید که همواره سیاست‌های حکومت افغانستان تحت تاثیر کنش و عملکرد کشورهای دور و نزدیک منطقه قرار داشته و از این ناحیه آسیب‌پذیر است.
یوناما: سال ۲۰۱۷ خونین‌ترین سال در افغانستان
سازمان ملل متحد در افغانستان« یوناما» در گزارش سالانه‌‏اش اعلام کرده است که در جریان سال ۲۰۱۷ در افغانستان بیش از ده هزار غیر نظامی در نتیجه حملات انتحاری و انفجاری کشته و زخمی‏ شده‌اند.
هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در یک گزارش گفته است که از مجموع ۱۰ هزارو ۴۵۳ قربانی، ۳ هزار و ۴۳۸ آن‌ها کشته شده و بیش از ۷ هزار دیگر آنان زخمی گردیده‌ا‌ند.
سازمان ملل متحد در افغانستان نیز، از طرف‏‌های درگیر خواسته که برای محافظت حیات غیر نظامیان اقدامات پیش‏گیرانه در نظر بگیرند و از عناصر ضد دولت خواسته است که از هدف قرار دادن عمدی افراد ملکی خودداری کنند.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا