آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

امریکا در امور داخلی افغانستان دخالت نکند!

در پیوند به تنش‏‌های جاری میان عطا محمد نور و ریاست‏ جمهوری، شماری از آگاهان امور سیاسی می‏‌گویند امریکا نباید در مسایل داخلی افغانستان مداخله کند.
این آگاهان به این باورند که در چنین قضایا، ممکن نیست که امریکا به گونه بی‌‏طرفانه پادرمیانی کند.
آن‌ها تاکید می‌کنند که کاخ سفید به عنوان متحد دولت و نظام فعلی اگر مداخله کند، برای کشور پیامد‏های بسیار ناگوار خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری دید، داکتر نجیب پیکان از آگاهان سیاسی کشور در صحبت با خبرنگار دید، می‌‏گوید: دخالت امریکا و دیگر قدرت‏‌های منطقه در خصوص اختلاف خلق شده میان آقای نور و ریاست‏ جمهوری استقلالیت حکومت افغانستان را زیر سوال خواهد برد و بهتر است که اجازه دهند این موضوع از سوی بزرگان و سیاسیون حل شود.
آقای پیکان به این باور است که دولت امریکا در افغانستان ماموریت ‏دیگری دارد که باید به آن‌ها رسیده‏‌گی نماید.
از سویی هم، یونس فکور کارشناس سیاسی نیز دیدگاه مشابه آقای پیکان را دارد و خاطر نشان می‏‌سازد که دولت امریکا باید در سیاست ‌های داخلی افغانستان دست‏ درازی نکند و بگذارد که این چالش از طرق نشست‌ها و گفت‌وگوهای داخلی برطرف شود.
تاکید بر مداخله نکردن امریکا در امور داخلی افغانستان در حالی مطرح می‌‏شود که اخیراً، عطا محمد نور به حکومت مرکزی هشدار داده و از یک تظاهرات گسترده که در ۱۵ ولایت کشور برگزار خواهد شد سخن زده است.
آقای نور گفته است که خودش با یک کاروان ده هزار موتری به پایتخت خواهد آمد و چنان حرکت‏های مدنی و نافرمانی مدنی را راه اندازی می‌کند که تنها کاخ ریاست‌‏جمهوری بریزد و بشکند.
امریکا در امور داخلی افغانستان مداخله نمی‌‏کند!
هیدر ناوَرت سخنگوی وزارت خارجه امریکا در پاسخ به پرسش رسانه‏‌های امریکایی گفته است که تظاهرات از سوی هواداران عطا محمد نو در ۱۵ ولایت افغانستان یک موضوع داخلی است.
خانم ناوَرت افزوده که واشگتن پیش از این نیز بر حل مسالمت آمیز تنش میان جمعیت اسلامی و حکومت تاکید نموده است.
مذاکرات جمعیت اسلامی و ریاست‏ جمهوری
چندی پیش به منظور حل تنش‏‌های موجود میان بلخ و ارگ، مذاکراتی بین حزب جمعیت اسلامی و ارگ ریاست‏ جمهوری آغاز شد و ظاهراً این گفت‏وگو‌ها بدون کدام نتیجه روشن به پایان رسیده است.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا