آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

داکتر عبدالله:

حرفی را که مردم قبول نداشته باشد کسی نمی‌تواند بر آنان تحمیل کند

داکترعبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی با اشاره تلویحی به آغاز توزیع شناسنامه‌های الکترونیک در افغانستان، گفت که کشور‏ در وضعیت حساسی قرار دارد و نباید زمامداران افغانستان تلاش کنند که از یک بحران به طرف دیگر بحران بروند و حرفی را که مردم قبول نداشته باشد کسی نمی‏‌تواند بر آنان تحمیل کند.
به گزارش خبرگزاری دید، او که به مناسب بیست و نهمین سالگرد پیروزی مجاهدین و خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان در ارگ ریاست جمهوری سخن می‌زد، گفت که اگر کسی این مشوره را بدهد که با ایجاد بحران می‌توان به مشکلات کنونی کشور سرپوش گذاشت، این کار ممکن نیست.
سخنان آقای عبدالله بیشتر اشاره به تصمیم اخیر رییس جمهور غنی درخصوص توزیع شناسنامه‌های الکترونیک داشت که او با توزیع آن به صورت کنونی مخالف کرده است.
او به طور ضمنی به این تصمیم ارگ ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: «حرفی را که مردم قبول نداشته باشد کسی نمی‌تواند بر آنان تحمیل کند»
رییس اجرایی با بیان این که تصمیم‌گیری‌های مهم ملی بر اساس مشورت است، گفت که نتیجه آن جمع شدن مردم باشد و فقط یک جمله و یک حرف ناسنجیده می‌تواند مردم را به نفاق بکشاند و یک تصمیم ناسنجیده می‌تواند عواقب ناگوار داشته باشد که هیج کس نمی‌تواند مسئولیت آنرا بدوش بگیرد.
در همین حال، اشرف غنی که بعد از آقای عبدالله در این نشست سخنرانی کرد، بدون نام بردن از شناسنامه‌های جدید افزود:« زمان ساکن بوده نمی‌تواند و اگر افغانستان می‌خواهد به جلو حرکت کند و مشکلات مردم را حل کنیم باید تصمیم بگیریم.»
آقای غنی بدون اشاره مستقیم به سخنان آقای عبدالله گفت که ارگ ریاست جمهوری افغانستان« جای تحمل و بحث است.»
او با بیان این که در ارگ بر سر مسایل ملی صحبت می‌شود و افغانستان جای انحصار نیست، گفت این کشور به تمام ملت افغانستان تعلق دارد.
او افزود که از مشوره استقبال می‌کند، ولی نباید این کار مانع از اتخاذ تصامیم در افغانستان شود؛ زیرا انتخابات، اقتصاد، برگشت مهاجرین، مدیریت آب و هچنین تمام مسایل در یک ساختارکلان مطرح و باید درباره‌اش تصمیم گرفته شود.
به گفته او، افغانستان در شرایطی قرار دارد که امیدی برای برآورده شدن آرزوهای ۴۰ ساله مردم این کشور درباره سیاست خارجی، اقتدارملی و آزادی عمل وجود دارد و در این مرحله نیاز به تمرکز کار است.
او گفت:« حرکت‎هایی در افغانستان انجام شده و این حرکت به حدی نیست که همه جانبه باشد و ضرورت ادامه آن به صورت اساسی است که به آروزهای ملی دست یابیم.»
آقای غنی گفت که در گذشته اشتباه بزرگ این بود که فکر می‌شد زمان ثابت است و اکنون اگر ما به جلو حرکت نکنیم به عقب برمی‌گردیم.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌‏شود که همین اکنون ریاست اجرایی کشور و ریاست ‏جمهوی روی چگونگی و زمان توزیع تذکره‏های برقی دچار اختلاف نظر هستند.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا