آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

از بیکاره‌گی حکومت وحدت ملی به سوی شکل‌گیری حکومت توافق ملی

با آن‌که بیش از ۹۰ روز به پایان عمر حکومت وحدت ملی باقی مانده است، حکومتی زیر عنوان «حکومت توافق ملی» به تازه‌‏گی با انتقاد از کارنامه حکومت کنونی در آستانه شکل‏‌گیری است.
به گزارش خبرگزاری دید، اعضای ارشد «توافق ملی و تغییر» طرحی را در ۶ فصل به‌منظور نجات کشور از بحران‏‌های خلق شده به جامعه جهانی، حکومت کنونی، احزاب سیاسی، رهبران جهادی و مردم افغانستان پیشکش کرده است.
اعضای ارشد جریان سیاسی توافق ملی و تغییر تاکید می‌کنند که چالش‏‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی کشور دیگر برای مردم قابل قبول نیست.
عملکرد حکومت وحدت ملی دهه هفتاد را برای مردم زنده ساخته است
سید علی‌رضا محمودی از اعضای رهبری توافق ملی و تغییر که در حضور مردم، احزاب سیاسی، رهبران جهادی و رسانه‌ها صحبت می‌‏کرد تاکید می‏‌کند که حکومت وحدت ملی برخاسته از یک تقلب سازمان یافته در انتخابات ریاست‏ جمهوری دور گذشته است و هیچ یک از ماده‌‏های توافق‌نامه شکل‏‌گیری حکومت وحدت ملی را به منظور تقسیم درست قدرت عملی نکرده است و فاقد اعتبار بود و است.
آقای محمودی با ابراز انتقاد از عملکرد ریاست‏ جمهوری گفت: با طرح سیاست‏‌های قومی و انحصار طلبی، کشور را دچار بحران کرده است و خاطرات تلخ تاریخ گذشته را یکبار دیگر برای مردم افغانستان زنده ساخته است.
او از دهه هفتاد که برای مردم افغانستان یک تاریخ خونین است یاد کرده و گفت که حکومت متاسفانه زمینه را فراهم نموده است تا مردم گذشته درد‏آور شان را دوباره تجربه کنند.
وی افزود:« توافق ملی و تغییر طرحی را با ۶ فصل آماده کرده است تا از وضعیت اسفبار کنونی عبور کنیم.»
کمیسیون انتخابات و چگونگی کار آن
فضل‏‌الرحمن اوریا عضو دیگر شورای رهبری توافق ملی و تغییر به موضوع انتحابات و چکونگی کار کمیسیون مستقل انتخابات اشاره کرده می‏‌گوید، انتخابات شورای ولسوالی‌‏ها، مجلس نمایندگان و ریاست‏ جمهوری در پیش است و باید به‌گونه شفاف و همه قبول برگزار شود.
آقای ارویا می‌‏گوید که حکومت نباید در امور کار کمیسیون انتخابات دخالت کند و از سویی هم افراد دل‏خواه خودش را نصب نکند و سهیم ساختن همه احزاب سیاسی به شمول طالبان در انتخابات خط سرخ ما است.
علت شکل‌گیری طرح حکومت توافق ملی و تغییر
نظام‌‏الدین فطرت بلوچ عضو دیگر روند سیاسی توافق ملی و تغییر علت شکل‌گیری طرح مقدماتی حکومت توافق ملی را توضیح می‌‏دهد و می‌‏گوید، حکومت وحدت ملی ناکام‌ترین نوع حکومت‌‏داری در تاریخ افغانستان است.
براساس اظهارات آقای بلوچ، حکومت کنونی در حوزه‏های امنیت، اقتصاد، مبارزه با فساد اداری، کاریابی و نقش مردم در حکومت هیچ‌گونه دستاوردی ندارد و برای بیرون رفت از چالش‏‌های کنونی ایجاب می‏کند که بدیل حکومت ناکام کنونی را در سر داشته باشیم.
سیاست‏‌های نامعقول حکومت فاجعه‌آفرین بوده
انا شاهی مراد معاون حزب جنبش اسلامی افغانستان با ایراد از کار حکومت وحدت ملی می‏‌گوید، ناتوانی رهبران حکومت وحدت ملی روز به روز شرایط را بدتر از قبل می‏‌کند و با سیاست‌‏های نامعقول‌شان مردم را در بخش‏‌های مختلف کشور به آتش می‏‌کشند.
دشواری در انتخابات ریاست‏  جمهوری خواهد بود
محمد ناطقی، تطبیق‌کننده توافق‌نامه حکومت وحدت ملی در ارتباط به انتخابات ریاست‏ جمهوری آینده می‌‏گوید، انتخابات شورای ولسوالی‏‌ها و شورای ملی در سال آینده برگزار خواهد شد اما عملی‌شدن انتخابات ریاست‏ جمهوری آینده با دشواری‌‏هایی همراه خواهد بود.
آقای ناطقی می‏‌گوید: مردم افغانستان و احزاب سیاسی در آینده نمی‌‏خواهند تجربه «گوسفند داری و گوسفند سواری را » تجربه کنند.
مولوی مختار مفلح رییس حزب نهضت اسلامی مردم افغانستان حکومت را تروریست‌پرور عنوان کرده و تاکید نموده است که حکومت مرکزی باید به باداران خارجی خود « نه» بگوید.
وی با ناتوان خواندن امریکا گفته مردم افغانستان روس پر قدرت را شکست داده است و امریکا را نیز شکست می‏‌دهند.
با این همه، انتظار می‏رود با شکل گیری حکومت توافق ملی وضعیت سیاسی کشور دچار تحول شود و مردم افغانستان نسبت به آینده شان خوش‏‌بین شوند.
اختر سهیل – خبرگزاری دید – کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا