آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

زندگی در پایتخت تا به دندان مسلح خطرناک است

ناوقت‌های جمعه شب و چهارشنبه‌شب هفته گذشته، ورزشکاران افغانستانی به میدان مبارزه در مقابل حریفان‌شان رفتند که خوشبختانه هر دو، حریفان‌شان را شکست دادند و به سکوی پیروزی ایستادند.
پس از این پیروزی‌ها باشنده‏‌گان پایتخت دست به شلیک‌های شادیانه « هوایی » می‌زنند، در حالی که شلیکِ بی‌جهت و بی‌مورد حتا اگر با سلاح قانونی هم صورت گیرد، جرم است. شلیک‌های دو روز پیش نشان می‌دهد که هزارن سلاح قانونی و غیرقانونی در پایتخت وجود دارد و این تهدیدی است برای امنیت باشنده‌گان این شهر.
وزارت امور داخله با آن‌که خبر از جمع‌آوری سلاح‌های غیرقانونی داده بود، در کار جمع‌آوری آن ناکام بوده است.
چندی پیش وزارت داخله‌ اعلام کرد که صدور مجوز حمل سلاح، پس از دو سال توقف اکنون از سر گرفته شده است.
ویس احمد برمک وزیر داخله، به تاریخ ۷ قوس در یک نشست خبری گفت که پس از بازنگری طرزالعمل صدور جواز حمل سلاح در شورای امنیت ملی، این پروسه از سر گرفته شده است.
برخی از شهروندان کابل: شلیک هوایی خلاف قانون و فرهنگ زشت است
برخی از باشنده‌‏گان پایتخت در صحبت با خبرگزاری دید، می‌‏گویند شلیک‌های شادیانه « هوایی » خلاف قانون است و از طرفی هم فرهنگ زشت و ناپسند است.
فرید از باشنده‏‌گان کابل این طور می‏‌گوید: شلیک هوایی باشد یا زمینی غیر قانونی است و از طرفی هم نیز فرهنگِ زشتِ است و شلیکِ بی‌جهت و بی‌مورد حتا اگر با سلاح قانونی هم صورت گیرد، جرم است.
ثریا روشن دانشجو می‌‏گوید:« شلیک‌های دو روز پیش نشان می‌دهد که هزارن سلاح قانونی و غیرقانونی در پایتخت وجود دارد و این تهدیدی است برای امنیت باشنده‌گان این شهر. دیده می‌شود که وزارت امور داخله با آن‌که خبر از جمع‌آوری سلاح‌های غیرقانونی داده بود، در کار جمع‌آوری آن ناکام بوده است.»
وجود این‌ همه سلاح در پایتخت خیلی پرسش‌برانگیز است؛ سلاح‌ها از کجا وارد کشور می‌شود؟ از کدام مسیرها انتقال می‌یابد؟ چه کسی آن را به فروش می‌رساند؟ حکومت به چه میزانِ بر این روند کنترول و نظارت دارد و ده‌ها پرسش دیگر.
نهادهای امنیتی باید به این نگرانی‌ها پاسخ گویند. مسوولانِ حوزه‌های امنیتی گزارش داده‌اند که در جریانِ این شلیک‌ها، پنج تن را بازداشت کرده اند. این‌کار قابل ستایش است، اما بسنده نیست؛ باید توسط این افراد مرکزهای فروش سلاح شناسایی و با صاحبان آن برخورد قانونی صورت گیرد.
با این همه، خبرگزاری دید خیلی کوشید تا نظر وزارت امور داخله را نیز در این خصوص داشته باشد، اما با تماس‌های مکرر موفق به انجام این کار نشد.
انتظار می‌رود نهادهای امنیتی به روند بازداشتِ کسانی که شلیک‌های بی‌جهت و بی‌مورد می‌کنند، ادامه دهد. مردم توقع دارند از این افراد بازخواست شود تا پند و عبرت به دیگران باشد.
اما وزارت امور داخله کشور امروز یکشنبه ۶ حوت در صحبت با رسانه‌ها گفته است که باشنده‏گان کشور در حکومت پیشین هم سلاح داشتند و اکنون جمع آوری آن دشوار است.
اختر سهیل خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا