آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

یک روز تا پروسه کابل۲؛ آیا به صلح خواهیم رسید

«پروسه کابل» که قرار است فردا در پایتخت کشور برگزار شود، نتایج روشنی در پی نخواهد داشت و چنانچه از این گونه نشست‌ها همواره انجام شده است. بنا بر اظهارات این آگاه سیاسی تمامی کشورهای منطقه در افغانستان به دنبال منافع خود هستند و جنگ افغانستان اندک-اندک رنگ و بوی تجارتی به خود می‌گیرد.


اولین بار« پروسه کابل » در شانزدهم ماه جوازی سال جاری با تدابیر شدید امینتی در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.
دومین دور نشست «پروسه‌ کابل» قرار است فردا چهارشنبه (۹ حوت) در مقر وزارت خارجه در کابل برگزار شود. تلاش‌های صلح به رهبری حکومت افغانستان و مبارزه با تروریزم جهانی محور اصلی بحث در این نشست، خوانده شده است.
نمایندگان ۲۵ کشور در سطح وزرای خارجه و فرستادگان سازمان‌های بین‌المللی در این نشست دعوت شده‌اند.
مقام‌های حکومتی اما می‌گویند که «پروسه‌ کابل» چتری است برای ابتکار کشورهای دیگر که به ‌منظور تامین صلح در افغانستان انجام می‌شود.
شکیب مستغنی سخن‌گوی وزارت خارجه به خبرگزاری دید گفت که تلاش‌های منطقه‌‌ای دیگر نظیر تلاش‌ سازمان همکاری‌های شانگهای و نشست مسکو به‌ منظور تامین صلح و امنیت در افغانستان زیر چتر «پروسه‌ کابل» به رهبری دولت افغانستان ادامه خواهد یافت.
ارگ اعلام کرده است که «طرح صلح»‌اش را در پروسه‌ کابل در حضور نماینده‌گان جهان پیشکش می‌کند. این طرح برایند کار مشترک شورای امنیت ملی، شورای عالی صلح و وزارت امور خارجه است.
نخستین دور نشست «پروسه‌ کابل» در شانزدهم ماه جوزای سال روان برگزار شد، نشستی که تلاش دارد به یک اجماع بین‌المللی و منطقه‌‌ای در پیوند به صلح و ثبات در افغانستان برسد.
در این نشست نماینده‌‌گان امریکا، ناتو و ۲۰ کشور دیگر شرکت داشتند. مقا‌م‌های داخلی، «پروسه‌ کابل» را ابتکار افغانستان عنوان کردند و مدعی شدند اگر این پروسه به صلح منتهی شود، در واقع صلح به ‌رهبری خود افغان‌ها تامین شده است.
در آن نشست، رییس‌ جمهور غنی گفت که حاضر است با باز شدن دفتر نمایندگی طالبان در کابل و یا هر کشور دیگر در صورتی توافق کند که طالبان واقعاً متعهد به توافق صلح با افغانستان باشند. او همچنین گفت که این آخرین شانس برای طالبان است و افزود:« اگر طالبان آماده نباشند، ما نمی‌توانیم صلح کنیم.»
این در حالی است که گفت‌وگوها با طالبان به‌ رهبری حکومت افغانستان همواره محور منازعه بین طالبان و حکومت افغانستان بوده است. طالبان ادعا می‌کنند دولت افغانستان دست‌نشانده‌ امریکا است و آنان با دست‌نشانده‌ امریکا مذاکره نمی‌کنند.
نخستین دور نشست «پروسه‌ کابل» در حالی برگزار شد که در آن روزها کابل هنوز در شوک سنگین حمله‌ مرگبار شبکه‌ حقانی در چهارراهی زنبق به‌ سر می‌برد؛ حمله‌ای که ۱۶۰ کشته و بیش از ۵۰۰ زخمی برجای گذاشت و سبب شکل‌گیری اعتراض‌های گسترده‌‌ای در پایتخت و ولایات دیگر گردید.
قرار بود نخستین دور «پروسه‌ کابل» در مقر وزارت خارجه برگزار شود، اما به‌ دلیل اشتراک نکردن صلاح‌الدین ربانی و برپایی خیمه‌های تحصن در اطراف جاده‌های منتهی به وزارت خارجه، نشست با تدابیر شدید امنیتی در ارگ برگزار شد.
دومین دور نشست بین‌المللی «پروسه‌ کابل» نیز در حالی برگزار می‌شود که پیش‌تر در حمله‌ طالبان بر ورودی جاده‌ وزارت داخله‌ سابق و در چندقدمی شفاخانه‌ جمهوریت و حمله بر هوتل‌ انترکانتیننتال بیش از ۴۰۰ کشته و زخمی شد.
درهمین حال، کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح حملات مرگبار اخیر طالبان را در کابل تخریب « پروسه‌ صلح» عنوان کرده است. هر چند که آگاهان سیاسی کشور نسبت به کارکرد شورای عالی صلح بی‌باورند و تاکید دارند که شورای عالی صلح از نبود یک سیاست روشن در برابر طالبان رنج می‌برد.
جاوید کوهستانی: جنگ افغانستان به جنگ تجارتی مبدل شده است
به باور جاوید کوهستانی «پروسه کابل» که قرار است فردا در پایتخت کشور برگزار شود، نتایج روشنی در پی نخواهد داشت و چنانچه از این گونه نشست‌ها همواره انجام شده است. بنا بر اظهارات این آگاه سیاسی تمامی کشورهای منطقه در افغانستان به دنبال منافع خود هستند و جنگ افغانستان اندک-اندک رنگ و بوی تجارتی به خود می‌گیرد.
شورای امنیت: بیش از۵۵هزار تروریست در افغانستان فعالیت دارد
حنیف اتمر مشاور امنیت ملی گفته است که بیش‌تر از ۵۵ هزار تروریست در افغانستان فعالیت دارد.
باشندگان پایتخت کشور از هرچند آرزو دارند صلح پایدار در کشور حاکم شود، ولی به این گونه نشست‌ها به دیده شک نگریسته و به نتایج مثبت آن بی‌باور هستند.
رقیه باشنده کابل می‌گوید:« خیلی جلسات گرفتند ولی نتیجه نداد. چرا نمی‌زنند طالبان و داعش را. چرا در میدان جنگ سرکوب نمی‌کنند. جلسه فایده نداره باید نابود شود.»
گفتنی است که به رغم باورمندی حکومت به نتایج نشست « پروسه کابل» سیاسیون و باشندگان کشور چندان به آن باور ندارند.
اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا