آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهپاکستان

کاهش نجومی تجارت بین کابل و اسلام‌آباد

زبیر موتی‌والا رییس مشترک اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان و پاکستان گفته است که تجارت بین اسلام‌آباد و کابل به صورت قابل توجهی کاهش یافته است.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای موتی‌والا که اخیراً از کابل دیدار کرده، گفته است:« نفوذ هند و چین در بازارهای افغانستان به شدت سهم پاکستان را محدود ساخته است.»
وی همچنان افزوده است:« تجارت پاکستان با افغانستان طی دو سال گذشته از ۲٫۷ میلیارد دالر به ۱٫۲ میلیارد دالر افت داشته و پاکستان حتی بازارهای سنتی آرد، لباس‌های مردانه و زنانه و گوشت را نیز از دست می‌دهد.»
به گفته آقای موتی‌والا، تجارت بین اسلام آباد و کابل در دو سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است.
در همین حال، بازرگانان افغانستان می‌گویند که میزان واردات از پاکستان تا ۸۰ درصد کاهش یافته است.
برخی از بازرگانان در شمال کشور گفته‌اند که به دلیل قوانین و مشکلات وضع شده از سوی حکومت پاکستان بر کالاهای بازرگانی افغانستان، میزان واردات از طریق بندر تورخم به شدت کاهش یافته است.
پاکستان در سال گذشته میلادی به کالاهای تجاری هند و افغانستان اجازه نداد که از طریق بندر گوادر تردد کند و همین موضوع باعث سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار ایران شد.
خط آهن مزارشریف – حیرتان و بندر ترمز ازبیکستان نیز تاثیر زیادی بالای کاهش واردات از طریق تورخم داشت.
از سویی هم، در سال ۲۰۱۶ میلادی برای اولین بار کالاهای چینی از طریق بندر حیرتان و استفاده از خط آهن آسیای میانه وارد افغانستان شد که به گفته کارشناسان اقتصاد، هزینه کمتر از واردات از طریق تورخم داشت.
کابل بازار طبیعی برای صادرات پاکستان بود، اما با ورود کالای‌های ارزان از هند و چین این روند به سرعت در حال تغییر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا