آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

«حکومت توافق ملی» نیازمبرم افغانستان است

چند دسته‌گی و چند پارچه‌گی در حکومت وحدت ملی که ناشی از انحصار گرایی ارگ است، شکل‌گیری «حکومت توافق ملی» که تمامی جناح‌های درگیر قدرت شامل آن باشد، برای برون‌رفت از بحران‌های کنونی نیازمبرم افغانستان است.
به گزارش خبرگزاری دید، حکومت وحدت ملی از آغاز تاکنون دچار زیاده‌خواهی بوده که حاصل‌اش مثل روز روشن است و اگر اندکی دیگر ادامه پیدا کند باز جبران فاجعه ممکن نخواهد بود.
محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در دومین نشست «پروسه کابل» در حضور نمایندگان بیش از ۲۵ کشور در کابل گفته است که مردم افغانستان و تمام جوانب برای تامین صلح و پایان جنگ توافق نظر دارند.
این در حالی است که گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، بارها جنگ افغانستان را جنگ قومی خوانده است.
صلاح‌الدین ربانی سرپرست وزارت خارجه و رییس حزب جمعیت اسلامی نیز در دومین نشست پروسه کابل از چند دسته‌گی در حکومت وحدت ملی و سیاست افغانستان پرده برداشته است.
آقای ربانی گفته است بدون شک افغانستان کشور متشکل از اقوام مختلف است، به همین دلیل رسیدن به یک اجماع ملی نیاز به یک سطح از تعهد و صداقت سیاسی و رهبری مردم‌محور دارد.
به باور آقای ربانی، حکومت باید فرصت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را برای عموم مردم افغانستان فراهم بسازد.
آقای ربانی همچنان افزوده است که حکومت مرکزی با انحصارگرایی و به حاشیه‌راندن گروه‌های مختلف سیاسی، تامین صلح و شکل‌گیری اجماع ملی را پیچیده‌تر کرده است.
اظهارات آگاهان سیاسی و بزرگان قومی نیز نشان می‌دهد که حکومت وحدت ملی در مسایل داخلی و تقسیم قدرت به شدت دچار مشکل است و تا زمانی که این روند پایان نیابد، افغانستان بیشتر از پیش به تاریکی فرو خواهد رفت.
با این همه، شکل‌گیری حکومت توافق ملی که بتواند رضایت تمامی احزاب سیاسی، رهبران جهادی و مردم افغانستان را حاصل کند، یک نیاز مبرم پنداشته می‌شود برای افغانستان.
چندی پیش، «توافق ملی و تغییر» طرح ایجاد « حکومت توافق ملی » را دادو تاکید کرد که این حکومت نسخه درمان بحران‌های کنونی افغانستان است.
سید علی‌رضا محمودی عضو شورای رهبری توافق ملی و تغییر، حکومت وحدت ملی را ناکام می‌داند و خاطر نشان می‌سازد که شرایط سیاسی و امنیتی کشور سخت آَشفته است و اگر تلاشی صورت نگیرد برای پایان این آشفته‌گی‌ها، جبران آن امر دشوار خواهد بود.
وی بیان می‌دارد که جنگ افغانستان در نتیجه سیاست‌های متناقض حکومت به مرحله پیچیده رسیده است و طالبان هم، حکومت کابل را به رسمیت نمی‌شناسد.
زلمی رسول وزیر خارجه حکومت کرزی و سایر چهره‌های ارشد حکومتی و سیاسی با ایجاد حکومت توافق ملی اعلام موافقت کرده و تاکید نموده‌اند، حکومتی که بتواند در امر حکومت‌داری کامیاب شود، تمامی آدرس‌های سیاسی در افغانستان در محور آن جمع خواهند بود.
فاصله گرفتن احزاب سیاسی از حکومت مرکزی
در عمر حکومت وحدت ملی جمعیت اسلامی، وحدت اسلامی و جنبش اسلامی که در واقع بخشی از حکومت وحدت ملی بودند، با ارگ رابطه خوبی ندارند.
بشیر احمد ته‌ینج سخنگوی جنبش اسلامی نیز به این باور است که حکومت وحدت ملی سیاست به حاشیه راندن احزاب سیاسی را از اولویت‌های خود قرار داده است.
اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا