آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

نزدیکی انتخابات و جهش‌های سیاسی آمار/ نفوس افغانستان به ۳۵ میلیون نفر رسید

براساس یک سرشماری جدید که توسط تصویرهای ماهواره‌ای و سنجش از راه دور انجام شده، جمعیت افغانستان از ۳۰ میلیون به بیش از ۳۵ میلیون نفر افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری دید، براساس این سرشماری که از راه دور با استفاده از تصویرهای ماهواره‌ای انجام شده است، جمعیت برخی ولایات تا هشتاد درصد کاهش و از شماری ولایات دیگر افزایش چشم‌گیری داشته است.
این سرشماری که از سوی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد همراه با بنیادهای «فلومایندر» و «گیتس میلیندا» در جریان دو سال و در سه مرحله انجام شده، به تازگی در اختیار رییس جمهور غنی قرار گرفته است.
بشیر نجیب متخصص صندوق جمعیت سازمان ملل در این مورد گفت که مشکل امنیتی وصعب‌العبور بودن برخی قریه‌ها سبب شد که سرشماری جمعیت با استفاده از فن‎آوری جدید و تصویرهای ماهواره‌ای در کشور صورت گیرد.
از سویی دیگر، سید مسعود استاد دانشگاه کابل این متغیرها را بر اساس واقعیت‌های کشور نمی‌داند و تاکید دارد که با این متغیرها نمی‌شود نفوس کشور را در شرایط کنونی تخمین کرد.
هزینه‌ این سرشماری را صندوق جمعیت سازمان ملل بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون دالر تخمین کرد، اما بنیاد فلومایندر با هزینه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار دالر از طریق تصویرهای ماهواره‌ای جمعیت کشور را نهایی کرده است.
براساس این سرشماری، شمار اعضای مجلس نمایندگان در ولایت‌هایی که جمعیت‌شان کاهش یا افزایش داشته است، تغییر خواهد کرد. قرار است این سرشماری به زودی در نشست کابینه بررسی و در مورد نشر آن تصمیم گرفته شود.
نفوس کشور در حالی از ۳۰ میلیون به ۳۵ میلیون جهش یافته است که انتخابات نزدیک است و برخی جریان‌های سیاسی، افزایش یک باره ۵ میلیونی نفوس را سیاسی دانسته و با سیاست‌های قومی مرتبط می‌دانند.
آگاهان امور به این باور هستند که سیاست‌های قومی حکومت باعث افزایش یک باره آمار نفوس شده و باید این موضوع به گونه جدی پیگیری شود.
پیش از این هم افزایش در آمار به گونه سیاسی و قومی وجود داشته و به خصوص آمار یک قوم خاص به گونه بی‌سابقه بیشتر نمایش داده شده است.
اکنون با نزدیک شدن انتخابات و برخی برنامه‌های سیاسی چهره‌های مشخص قومی، این گمان وجود دارد که ۵ میلیون نفر آمار خیالی است که برای ریختن رای به صندوق‌های مشخص جهش یافته است.
گفتنی است که افغانستان از معدود کشورهایی است که سرشماری دقیق تاکنون در آن صورت نگرفته و نخستین سرشماری نفوس در حدود ۳۵ سال پیش در دوران داوود خان که بیش از ۶۷ درصد نفوس کشور را پوشش داده بود، انجام شد. جمعیت افغانستان در آن زمان ۱۵ میلیون تثبیت شده بود، اما بعدها این رقم ۲۵ میلیون اعلام شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا