آخرین اخباراسلایدشوافغانستانمصاحبه

قادری: تهدیدات امنیتی وجود دارد اما جای نگرانی نیست

دشمنان ما همواره خبرهایی را مبنی بر ورود افراد مخرب و انتحاری، شایعه و پخش می‌کنند که حقیقت ندارد. اطلاعات پولیس نشان می‌دهد که هیچ تهدید امنیتی بزرگی وجود ندارد و چنان که گفتم تهدیدهای کوچک امنیتی وجود دارد.


آمادگی‌ها برای برگزاری جشن نوروز در شهرمزارشریف در شمال افغانستان جریان دارد، هزاران نفر از گوشه و کنار کشور برای حضور در مراسمی موسوم به “جهنده بالا” به مزار می‌آیند، مراسمی که در حقیقت افراشتن یک پرچم بزرگ در صحن زیارت حضرت علی؛ شروعی برای جشن گل سرخ که جشنی چهل روزه است. این جشن در سراسر افغانستان برگزار می‌شود، اما ولایت‌های شمالی به‌گونه‌ای ویژه این جشن را برگزار می‌کنند که ولایت بلخ پایگاه اصلی برگزاری آن است.
جشن نوروز سال ۱۳۹۷، اما با نگرانی‌های امنیتی همراه بوده و عده‌ زیادی شاید به این دلیل از حضور در این جشن بزرگ خودداری کنند. خبرنگار ما مهدی سرباز برای اطلاعات بیشتر به سراغ رزاق قادری آمر امنیت و سرپرست فرماندهی پولیس بلخ رفته و از وی جویای آمادگی‌ها برای تأمین امنیت در روزهای سال نو شده است.
خبرگزاری دید: تدابیر امنیتی برای برگزاری جشن نوروز پیش رو چگونه است؟
رزاق قادری: هماهنگی میان نیروهای اردوی ملی، پولیس ملی، قوت‌های نظم عامه و قوت‌های سرحدی طبق پلانی از پیش تعیین‌شده هماهنگ شده است و ما بر اساس این پلان عملیات خود را در سه مرحله انجام خواهیم داد. مرحله اول بازرسی و تلاشی محلات مشکوک و نقاط آسیب‌پذیر است که تا تاریخ ۲۸ حوت سال روان ادامه خواهد داشت و مرحله دوم از دو حمل سال ۱۳۹۷ با تنظیف ۸۰۰۰ تن نیروهای دفاعی و امنتی طبق پلان از پیش تعیین‌شده برای تأمین امنیت مردم عمل خواهد شد و مرحله سوم عملیات برقراری امنیت توسط همین نیروها تا روز ۴۰ نوروز است.
دید: چه تهدیدهای امنیتی برای برگزاری نوروز وجود دارد؟
قادری: ما وجود تهدیدهای امنیتی را رد نمی‌کنیم و می‌دانیم که دشمنان مردم افغانستان هر فرصتی را برای ایجاد وحشت و حملات تروریستی غنیمت می‌شمارند، اما به شما اطمینان می‌دهم که هیچ‌کدام از فعالیت‌های ضد مردمی و ترورویستی از نگاه تیزبین نیروهای امنیتی به دور نمانده و ما آن را در جا نابود خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت که آن‌ها به هدف‌های شومشان برسند.
دید: اطلاعات پولیس در این زمینه چه را نشان می‌دهد، چه مقدار انتحاری و یا افراد تخریب‌کننده وارد شهر مزار شریف شده‌اند؟
قادری: در ابتدا باید به مردم خوب مان بگویم که به شایعه‌های دشمن گوش نسپارند؛ زیرا دشمنان ما همواره خبرهایی را مبنی بر ورود افراد مخرب و انتحاری، شایعه و پخش می‌کنند که حقیقت ندارد. اطلاعات پولیس نشان می‌دهد که هیچ تهدید امنیتی بزرگی وجود ندارد و چنان که گفتم تهدیدهای کوچک امنیتی وجود دارد که هنوز اطلاعات آن به‌ طور کامل به ما نرسیده و همین که اطلاعات ما کامل شود ما عملیات را آغاز کرده و در نطفه دشمن را نابود خواهیم کرد.
دید: چه تهدیدهایی تاکنون در پیوند به نوروز خنثا شده است؟
قادری: ما تاکنون دستاوردهای زیادی داشته‌ایم، در روزهای گذاشته ابتدا طی عملیاتی بزرگ در سطح شهر وسایط نقلیه غیرقانونی و افراد مسلح غیرمسئول را دستگیر کردیم، سپس در هماهنگی با نیروهای کشفی برای سال نو آمادگی گرفتیم که تا کنون چنان که گفتم گزارش‌هایی نامکمل از عملیات‌های تروریستی به ما رسیده است، اما این عملیات‌ها چنان که ما ارزیابی کرده‌ایم از توان ما خارج نبوده و ما توانایی خنثا کردن آن را داریم که یک مورد آن دستگیری یک گروهک هراس‌افگن در ولایت بلخ بود که طبق اطلاعات رسیده قصد داشتند در روزهای نوروز این جشن بزرگ را مختل کنند.
دید: کدام مسیرها احتمالاً بیشتر آسیب‌پذیر هستند و تدابیر پولیس در برابر آن چگونه است؟
قادری: مسیرهای مرزی بیشترین احتمال آسیب‌پذیری را دارند، این مسیرها عبارت‌اند از: سرحد بین ولسوالی «فیض آباد» ولایت جوزجان و بلخ، ولسوالی‌های «چمتال» و «چهار بولک» ولایت بلخ، سرحد بین «شیرم» و «نیمدان» و کوهستانات کوه البرز ولایت بلخ. در قسمت تدابیر پولیس باید بگویم که طبق تدابیر از پیش تعیین‌شده، ما بخش‌های هوایی و هم‌چنین نیروهای زمینی را در این نقاط مستقر کرده‌ایم تا از هوا و زمین برای بررسی و مقابله با دشمن آماده باشیم.
دید: هماهنگی‌های ارگان‌های امنیتی در چه حد است؟
قادری: آخرین جلسه هماهنگی امروز در مقر ولایت و به رهبری والی محترم استاد عطا محمد نور برگزار شد که تمام قوماندان‌های امنیتی و دفاعی در آن حضور داشتند و ما پلان خود را با آن‌ها در میان گذاشتیم که خوشبختانه موردقبول مقام ولایت، قوماندان‌های ارشد نیروهای امنتی و شورای ولایتی قرار گرفت. هماهنگی بین ارگان‌های امنیتی بسیار جدی بوده و در بالاترین حد خود قرار دارد. ما انشاالله به کمک خداوند منان، همت نیروهای امنیتی و همکاری مردم جشن پیش رو را به بهترین شکل آن برگزار خواهیم کرد.
دید: وضعیت روحی شهروندان شهر مزار شریف را چگونه بررسی می‌کنید آیا آن‌ها اطمینان کامل برای تأمین امنیت‌شان دارند؟

قادری: مردم ولایت بلخ همواره با پولیس همکار بوده‌اند و مشکلات خود و حتی نیروهای امنیتی را با ما در میان گذاشته‌اند. طبق بررسی‌های ما روحیه مردم خیلی خوب است؛ زیرا آن‌ها هم آمادگی برای پذیرایی از مهمانان‌شان را دارند و هم آمادگی برای همکاری با نیروهای امنیتی‌شان و ما اطمینان می‌دهیم خاطره خوشی را برای شهروندان بلخ و مهمانان‌شان از این جشن بزرگ به یادگار بگذاریم.
دید: پیام خود را در رابطه به جشن نوروز پیش رو با خوانندگان ما در میان بگذارید!
قادری: در ابتدا پیشاپیش سال نو را برای شما و دست‌اندرکاران‌تان تبریک می‌گویم!
از مهمانان عزیزمان نیز خواهش می‌کنم که در پاسگاه‌های بررسی پولیس نظم را رعایت کنند و با موترهای شیشه سیاه یا فلم‌دار وارد شهر مزار شریف نشوند و در صورت حمل سلاح آن را به نیروهای امنیتی تحویل داده و کارت سلاح گرفته و هنگام بازگشت آن را پس بگیرند و از همین تربیون به مردم ۳۴ ولایت کشورم اعلام می‌کنم که اگر توان اقتصادی‌ دارید به جشن نوروز در بلخ بیایید؛ زیرا این جشن با شما زیباست. مردم مهمان‌نواز ولایت بلخ و نیروهای امنیتی‌شان در خدمت شما هستند تا خاطره‌ خوشی را از نوروز سال ۱۳۹۷ با خود ببرید.
دید: سپاس‌گزار هستیم که دعوت ما را پذیرفتید و با ما به مصاحبه نشستید!
قادری: من نیز از شما و تمام دست‌اندرکاران‌تان سپاس‌گزارم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا