آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

ترامپ به ریاض: برای خروج ما از سوریه ۴ میلیارد دالر بپردازید

روزنامه «واشنگتن‌پُست» نوشته است که ترامپ از پادشاه عربستان خواسته ۴ میلیارد دالر به بازسازی مناطق تحت کنترول معارضان در سوریه کمک کند تا شرایط برای خروج نیروهای امریکایی از این کشور فراهم شود.
این روزنامه روز شنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که دولت امریکا از عربستان سعودی خواسته ۴ میلیارد دالر به بازسازی مناطق تحت کنترول معارضان مسلح با هدف تثبیت کنترول این گروه‌ها بر این مناطق، کمک کند.
این رسانه نوشته است:« در تماس تیلفونی ماه دسمبر دونالد ترامپ با سلمان پادشاه عربستان سعودی، او ایده‌ای را مطرح کرد که معتقد است می‌تواند خروج ایالات متحده از سوریه را تسریع کند. درخواستی ۴ میلیارد دالری از پادشاه. مقام‌های ایالات متحده می‌گویند در پایان این تماس، رییس‌جمهور معتقد بود که معامله انجام شده است.»
بنا بر این گزارش، هدف امریکا از درخواست از عربستان و دیگر متحدانش برای پرداخت پول، تقویت گروه‌های معارض دولت سوریه در مناطقی است که از کنترول داعش خارج شده‌ است. واشنگتن تلاش می‌کند تا از بازپس‌گیری این مناطق توسط دولت سوریه جلوگیری کند.
واشنگتن‌پُست نوشته است، ترامپ همواره از این که واشنگتن تامین‌کننده مالی عملیات‌ها باشد گلایه داشته، تقسیم هزینه‌ها با متحدان امریکا، حایز اهمیت است.
این روزنامه می‌افزاید:« در عین حال، ترامپ مشتاق این است که ایالات متحده را از جنگی خارج کند که پیشتر وعده داده به زودی به شکست داعش ختم می‌شود.»
بنا بر این گزارش، بر اساس طرحی که از ابتدا در دولت «باراک اوباما» تدوین شده بود، ماموریت نظامیان امریکایی در سوریه صرفاً مقابله با داعش بوده و این طرح همچنان پا برجاست، با این وجود اکنون در دولت ترامپ اختلاف‌نظرهایی درباره این که آیا باید سوریه را ترک کرد یا نه وجود دارد.
برخی مقام‌های امریکایی معتقدند که واشنگتن باید با هدف مقابله با ایران و ممانعت از گسترش کنترول دولت سوریه بر کشور، حضور خود را در شمال سوریه حفظ کند.
با این وجود، «جوزف ووتل» رییس قرارگاه مرکزی ارتش امریکا روز سه‌شنبه در نشستی در سنا با بیان این که به نظر می‌رسد «بشار اسد» رییس‌جمهور سوریه در جنگ پیروز شده، در پاسخ به این سوال «لیندسی گراهام» سناتور ضد ایرانی که پرسید «ماموریت شما در سوریه حل مسئله ایران-اسد-روسیه نیست؟ یعنی این کاری نیست که شما باید انجام دهید. صحیح است؟»، گفت: «همین‌طور است، سناتور.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا