آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانمصاحبه

رییس روضه مبارک: نوروز ستیزی یک تفکر وارداتی است

 

تفکر نوروز ستیزی یک تفکر وارداتی است که سَلَفی‌ها آن را به خورد مردم می‌دهند، این ملاهای سلفی اکثراً ملاهایی هستند که در پاکستان تحصیل‌کرده و آن‌جا تفکر تندروانه را آموخته‌اند و با گرفتن پول از کشورهای تندرو، به گسترش تفکر سلفی در افغانستان دامن می‌زنند.


شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ، برای برگزاری جشن پرشکوه سنتی نوروز در حال آماده شدن برای مهمان‌نوازی‌ از صدها بازدیدکننده تازه‌وارد است. نوروز همه‌ ساله با سفرهای نوروزی از شهرهای مختلف افغانستان به شهر مزار شریف همراه است. نوروز در افغانستان رنگ‌وبوی خاصی دارد؛ جشنی که در میان مردم ریشه تاریخی داشته و هم رنگ مذهبی گرفته است. هرچند نوروز در جاهای مختلف افغانستان جشن گرفته می‌شود، اما بلخ به عنوان زادگاه نوروز مطرح است. با فرارسیدن نوروز سال ۱۳۹۷، شهر مزار شریف چهره زیباتر به خود گرفته و روضه مبارک که همه ‌ساله نوروز با برافراشتن علم منسوب به حضرت علی (ع) در آن آغاز می‌شود، جامه نو پوشیده و رنگ‌های آبی کاشی‌ها و صندلی‌ها در کنار درختان و گل‌های معطر روضه مبارک، توجه بیشتری را جلب می‌کند. خبرگزاری دید این‌بار در پی سلسله مصاحبه‌های خود به به مناسبت سال نو، سراغ عتیق‌الله انصاری رییس روضه مبارک رفته است، آقای انصاری در یکی از گلخانه‌های زیبای روضه مبارک در حال صحبت کردن با سه شاعر و عارف کهن‌سال است. آن‌ها شعرهای عشقری و مولانای بلخی و گاهی هم استاد خلیل‌الله خلیلی را در مورد نوروز می‌خوانند و در مورد آن حرف می‌زنند. با سلامی وارد بحث شدم و پس از شنیدن ادامه بحث‌های آن‌ها از آقای انصاری دعوت به مصاحبه کردم، وی با کمال میل پذیرفت و گفت‌وگوی ما چنین آغاز شد:

خبرگزاری دید: چه آمادگی‌هایی در روضه مبارک برای برگزاری جشن نوروز پیش رو، گرفته شده است؟
عتیق الله انصاری: پیش از همه حلول سال ۱۳۹۷ را به رسانه دید و خوانندگان عزیزتان تبریک می‌گویم! ما آمادگی‌های زیادی را برای برگزاری نوروز پیش رو در روضه مبارک در نظر گرفته‌ایم. هرچند مقدار پول کمی از مرکز و آن‌هم دیر برای ما ارسال شد، اما با تمام آن ما برای برگزاری نوروز پیش رو در روضه مبارک آمادگی کامل داریم و هشت کمیته برای برگزاری جشن نوروز از جمله کمیته‌های: امنیتی، تدارکات، تزئینات، فرهنگی و مالی شروع به فعالیت کرده‌اند.
دید: روز اول نوروز در روضه مبارک چگونه برگزار خواهد شد؟
انصاری: هم‌زمان با برافراشتن علم مبارک حضرت علی (ع) ۲۱ شلیک تشریفاتی (بدون سرگلوله) توسط قول اردوی ۲۰۹ شاهین شلیک خواهد شد که نشان‌گر آغاز سال نو است. بعدازآن چنان که از قدیم رسم بوده که شاهان کارکرد یک ساله خود را با مردم شریک می‌ساختند و از مشکلات و چالش‌های پیش‌ رو سخن می‌گفتند و در نهایت پیام سال نو خود را به مردم می‌رساندند، جناب والی صاحب محترم نیز به سخنرانی پرداخته و کارکردهای یک ساله تمام ادارات محلی را با مردم شریک می‌سازد. بعد از مراسم مردم برای دیدار به نمایشگاه‌های کتاب و نعت خوانی‌ها می‌روند و عده‌ای هم برای دیدن از «جام گل سرخ» به سوی «دشت‌ شادیان» برای دیدن گل سرخ و مناظر سبز این دشت می‌روند.
دید: به نظر شما حضور مردم نسبت به تهدیدهای امنیتی جاری این سال چگونه خواهد بود، آیا همانند سال‌های گذشته مردم زیادی برای دیدن جشن نوروز در شهر مزار شریف خواهند آمد؟
انصاری: مشکلات امنیتی را نمی‌توان نادیده گرفت، اما باید خاطرنشان کرد که مشکل بزرگ‌تری در کنار مشکلات امنیتی وجود دارد که باعث کاهش حضور مردم در این جشن خواهد شد و آن مشکل، مشکل فراگیر وضعیت اقتصادی است که در سه سال گذشته خیلی بدتر شده است و این باعث می‌شود که مردم به دلیل نداشتن وضعیت اقتصادی خوب، در این جشن شرکت نکنند. البته حساب مخلصان حضرت علی (ع) جدا است؛ زیرا آن‌ها از یک طریق نه یک طریق خود را به «جهنده‌ بالا» روضه مبارک خواهند رساند، چنان که عشقری شاعر شهیر کشور ما بارها در شعرهایش در مورد این‌که چگونه بالاپوش و حتی دکان خود را برای آمدن به این مراسم گرو گذاشته سخن گفته است. چنان که می‌گوید:
دوی اول به نرد عشق‌بازی
گرو شد خانه بارانه من
دید: در جریان هستید که گروه تروریستی داعش در شبکه‌های اجتماعی تهدید کرده است که روضه مبارک را انفجار خواهد داد، تدابیر امنیتی در روضه مبارک چگونه است؟
انصاری: ما همه‌ساله با تهدیدهای امنیتی در روضه مبارک روبه‌رو بوده‌ایم. این سال نیز به کمک خدا و باهمت نیروهای امنیتی و همکاری مردم بردشمنان فائق آمده و نمی‌گذاریم دشمنان مردم افغانستان به خواسته‌شان برسند. نیروهای امنیتی ما در تمام دروازه‌های روضه مبارک مستقر بوده و یکایک بازدیدکنندگان را پس از بررسی وارد روضه مبارک می‌کنند و درعین‌حال آمادگی‌های زیادی در سطح شهر و کمربندهای ورودی شهر نیز گرفته شده است.
دید: در جریان هستید که از چندسال بدین‌سو، گروه‌هایی آگاهانه در صدد منحرف کردن ذهن مردم هستند که در فضای مجازی و بر سر منابر چنین بیان می‌کنند که تجلیل از جشن نوروز بدعت است و عید مجوسی‌هاست، شما دراین‌باره نظری دارید؟

انصاری: جشن نوروز یک جشن آریایی است که بیشتر از ۵ هزار سال قدمت دارد و اولین مدنیت تاریخ افغانستان است که در بلخ شکل گرفت و با همین روز شهر بلخ افتتاح‌شده و در کنار آن حکومت‌داری نیز به میان آمده است. ما ۱۴۰۰ سال پیش به دین اسلام مشرف شدیم و از آن زمان تا کنون این جشن به صورت تصوفی آن با برافراشتن علم حضرت علی که در آن کلمه «لا اله الا الله» برگزار می‌شود و تا کنون هیچ عالمی از عالمان بزرگ ما با آن مخالفت نکرده و در کتاب‌های خود در بدی از برگزاری نوروز چیزی نگفته‌اند. مشاهیر بزرگی چون عالم‌العلما مولانا و عشقری و دیگر بزرگان در مورد بهار و نو روز چیزهای زیادی نوشته و آن را تمجید کرده‌اند. تفکر نوروز ستیزی یک تفکر وارداتی است که سَلَفی‌ها آن را به خورد مردم می‌دهند، این ملاهای سلفی اکثراً ملاهایی هستند که در پاکستان تحصیل‌کرده و آن‌جا تفکر تندروانه را آموخته‌اند و با گرفتن پول از کشورهای تندرو، به گسترش تفکر سلفی در افغانستان دامن می‌زنند.
دید: به عنوان سؤال آخر پیام خودتان را به مناسبت سال نو با ما شریک سازید!
انصاری: اجازه دهید این مصاحبه را با چند جمله (که پیام من است) و یک بیت از شاعر خوب ما عشقری به پایان برسانم!
در ابتدا باید بگویم پیام من فقط همین یک کلمه است و آن «همدیگر پذیری» است و اتحاد؛ زیرا ما در شرایط بدی قرار داریم و جز با همدیگر پذیری و اتحاد نمی‌توانیم از بحران‌های حاضر بیرون بیاییم و آن بیت عشقری که در وصف سال نو و «جهنده بالا» سروده است، چنین است:
«نیستم گر لایق طوف حرم چون حاجیان
گردش دور مزار شاه مردانم بس است»
دید: سپاس‌گزار هستیم از این این‌که دعوت ما را برای مصاحبه پذیرفتید!
انصاری: من هم از شما و خبرگزاری خوب‌تان سپاس‌گزارم!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا