آخرین اخباراسلایدشوجهانزنانسیاست

بن سلمان: زنان می‌توانند حجاب سیاه نپوشند

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در تازه‌ترین اظهاراتش در مورد پوشش زنان سعودی گفته است که در صورت پوشیدن لباس « محترمانه و محجوب» زنان این کشور می‌توانند « عبایه » نپوشند.
عبایه به جامه سیاه رنگی گفته می‌شود که تمام بدن را می‌پوشاند و در عربستان سعودی به عنوان نماد « تقوا » شناخته می‌شود.
به نقل از دویچه وله، شهزاده محمد بن سلمان از آغاز کارش به عنوان ولیعهد پادشاه سعودی اصلاحاتی را همچنان در زندگی زنان روی دست گرفته است که شامل حضور زنان در استدیوم‌های ورزشی و دریافت جواز رانندگی می‌شود. اکنون او گفته است که زنان اگر لباس «محترمانه و محجوب» به تن داشته باشند، نیاز نیست که حتماً «عبایه» بپوشند.
شهزاده بن سلمان یک شنبه شب ضمن گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی «سی بی سی» تأکید کرده است:« قوانین در شریعت اسلامی واضح و صریح اند: زنان لباس‌های محجوب و محترمانه بپوشند، مانند مردان.»
ولیعهد سعودی ادامه داده که «با وجود این، (شریعت) مشخص نکرده است که زنان عبایه سیاه یا چادر سیاه بپوشند. تصمیم کاملاَ به دست زنان است که چگونه لباس محجوب و محترمانه را انتخاب می‌کنند.»
در همین حال، یک شیخ برجسته عربستان سعودی نیز ماه گذشته گفت که زنان باید پوشش محجوب داشته باشند، اما این الزاماَ به مفهوم پوشیدن عبایه نیست.
با وجود این، هنوز روشن نیست که آیا این اظهارات به مفهوم تغییر قواعد پوشش اسلامی در این کشور شاهی است.
از سویی هم، فعالان حقوق زنان در عربستان سعودی بر خود ارادیت بیشتر زنان تأکید داشته و خواهان لغو سیستم قیمومیت یا سرپرست شرعی برای زنان گردیده‌اند.
فعالان مذکور تأکید کرده‌اند که باید زنان بتوانند بدون قیمومیت مرد سفر کنند و در خارج ادامه تحصیل بدهند.
گفتنی است که از زمان روی کار آمدن محمد بن سلمان در قدرت خانواده شاهی عربستان، برخی قوانین سختگیرانه علیه زنان در این کشور برداشته شده و اکنون آنان می‌توانند رانندگی کرده و در استدیوم‌های ورزشی بروند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا