آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

تاختن‌های حکمتیار، لابی‌گری برای انتخابات پارلمانی است

رهبر حزب اسلامی نظر به آنچه که این روزها می‌گوید، انتخابات شورای ملی بیشتر از انتخابات ریاست جمهوری مهم و مطرح است. رهبر حزب اسلامی تلاش دارد تا زمینه حضور مهاجرین از کشورهای همسایه به ویژه پاکستان را در افغانستان فراهم کند تا او بتواند در انتخابات از رای مهاجرین به سود خویش استفاده کند.


گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی از جنجالی‌ترین چهره‌های سیاسی در افغانستان است که سال گذشته براساس یک تفاهم با حکومت وحدت ملی به پروسه صلح پیوست. قرار بود با آمدن حکمتیار به کابل، بخشی از ناامنی‌های کشور کاهش پیدا کند و طالبان دست از جنگ علیه حکومت بردارند. در این یک سال رهبر حزب اسلامی سخنانی داشته که نشان می‌دهد، به دنبال لابی کردن برای کسب قدرت سیاسی در افغانستان است. اکنون تنها متحد سیاسی او ریاست جمهوری افغانستان است. طالبان هم اخیراً با طرح رهبر حزب اسلامی که بر مبنای آن برخی از ولایات کشور به طالبان سپرده شود، اعلام مخالفت کردند.
گلبدین حکمتیار، در ولایت ننگرها در شرق افغانستان که در جمعی از هواداران خود سخنرانی داشت، یکبار دیگر علیه حکومت و ایالات متحده امریکا، بزرگترین حامی کابل سخن گفت. رهبر حزب اسلامی در بخشی از صحبت‌هایش گفته است که حکومت کنونی حکومت ملی نیست و به میل جان کری، وزیر امور خارجه امریکا تشکیل شده است.
این اظهارات حکمتیار در حالی صورت می‌گیرد که او با همین حکومت وحدت ملی بربنیاد یک تفاهم نامه به کابل آمد و اکنون از امتیازات حکومت استفاده می‌کند.
آنچه گلبدین در این یک سال گفته است به شدت بوی تنش‌های قومی می‌دهد و از طرف دیگر سخت به دنبال گرفتن اعتبار دوباره از مردم است. چیستی جنگ ۱۷ سال اخیر افغانستان که پر از قربانی بوده است، خیلی روشن است اما او این جنگ را جنگ قومی خوانده است.
رهبر حزب اسلامی در ننگرهار بر عملکرد اعضای مجلس نمایندگان نیز تاخت و گفت که پارلمان افغانستان مرکز خرید و فروش است و از مردم نیز خواست که در انتخابات آینده پارلمانی به نامزدان کارفهم رای بدهند. این در حالی است که قرار گزارش‌ها، رهبر حزب اسلامی با فرستادن چند نماینده از آدرس خودش در مجلس نمایندگان قدرت کسب کند. برای رهبر حزب اسلامی نظر به آنچه که این روزها می‌گوید، انتخابات شورای ملی بیشتر از انتخابات ریاست جمهوری مهم و مطرح است. رهبر حزب اسلامی تلاش دارد تا زمینه حضور مهاجرین از کشورهای همسایه به ویژه پاکستان را در افغانستان فراهم کند تا او بتواند در انتخابات از رای مهاجرین به سود خویش استفاده کند.
برخی از آگاهان سیاسی در کشور به این باورند که رهبر حزب اسلامی روی برگزاری انتخابات پارلمانی تاکید بیشتری دارد؛ زیرا او می‌کوشد تا در مجلس نمایندگان دسترسی داشته باشد، تا در انتخاب وزیران کابینه حکومت نقش برجسته داشته باشد.
رهبر حزب اسلامی دست کم یک ماه قبل در خصوص هویت زبانی بخشی از مردم افغانستان تصمیم گرفته بود و مدعی شده که فارسی دری دو زبان جداگانه است و فارسی زبان مردم ایران است. از این ابراز نظر رهبر حزب اسلامی به خوبی می‌توان فهمید که ایشان با دامن‌زدن بحث زبانی که در افغانستان فراوان جنجال برانگیز است، سو استفاده کند.
رهبر حزب اسلامی مجلس نمایندگان را بی‌عزت توصیف کرده است در حالی که کارنامه او برای مردم افغانستان به روشنی روز روشن است.
اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا