آخرین اخباراسلایدشوپاکستانجهانسیاست

فشار تازه امریکا بر پاکستان وارد شد

امریکا به تازه‏‌گی هفت شرکت پاکستانی را در رابطه به معاملات هسته‌ای تحریم کرده است.
به نقل از رویترز، این تحریم‌ها آرزوی پاکستان برای پیوستن به گروه تامین‌کننده‌گان مواد هسته‌ای(NSG) را کم‌رنگ کرده می‌تواند.
گروه تامین‌کننده‌گان مواد هسته‌ای، متشکل از کشورهای صادرکننده‌ مواد، تجهیزات و تکنولوژی هسته‌ای است. پاکستان و هندوستان از دیرباز نامزد پیوستن به این گروه هستند.
اداره‌ صنایع، تجارت و امنیت امریکا ۷شرکت پاکستانی را به این خاطر تحریم کرده است که «خلاف امنیت ملی و منافع خارجی ایالات متحده عمل کرده‌اند.» به موجب این تحریم‌ها، شرکت‌های مذکور به خاطر کار و تجارت در امریکا، نیازمند مجوز خاص‌اند.
در عین حال، این شرکت‌ها متهم‌اند که مواد و تجهیزات اتومی را در اختیار کشورهایی قرار داده‌اند که در لیست تحریم‌های ایالات متحده هستند.
برخی از این شرکت‌ها در فعالیت‌های غیرقانونی‌ دخیل بوده‌اند که به تکثیر سلاح‌های هسته‌ای انجامیده است و از این رو، خلاف امنیت ملی و منافع سیاست خارجی امریکا عمل کرده‌اند.
مقامات پاکستانی در گذشته متهم به انتقال دانش و فن‌آوری هسته‌ای به کوریای شمالی شده‌اند. از جمله یک دانشمند پاکستانی به نام قدیرخان در سال ۲۰۰۴ میلادی متهم شد که دانش و تکنولوژی هسته‌ای را به کوریای شمالی فروخته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا