آخرین اخباراجتماعافغانستانزنانسیاستگزارش

کانکور کشوری؛ برای دختران سهم ویژه داده شده است

در این دور آزمون سراسری کانکور اما، سهم ویژه‌ای برای دختران در نظر گرفته شده و قرار است که بیش از ۶هزار دختر در بخش‌های دلخواه جذب شوند.


وزارت تحصیلات عالی اعلام کرد که امروز (پنج‌شنبه، ۹ حمل) امتحان کانکور آغاز و در گام نخست در پنج ولایت برگزار می‌شود.
در این دور آزمون سراسر کانکور اما، سهم ویژه‌ای برای دختران در نظر گرفته شده و قرار است که بیش از ۶هزار دختر در بخش‌های دلخواه جذب شوند.
به گزارش خبرگزاری دید، عارفه پیکار سخنگوی وزارت تحصیلات عالی به رسانه‌ها گفته است که روز گذشته دور دوم روند بایومتریک داوطلبان کانکور در ولایت‌های غور، لوگر، نیمروز، پنجشیر و بادغیس شروع شد و به تاریخ ۹ و ۱۰ حمل در این ولایت‌ها امتحان برگزار می‌شود.
به گفته‌ پیکار، پس از آن روند بایومتریک در ولایت‌های میدان وردک، کاپیسا، پکتیا، خوست، پکتیکا و نورستان آغاز و به تاریخ ۱۷ و ۱۸ همین ماه امتحان در این ولایت‌ها برگزار خواهد شد.
وزارت تحصیلات عالی برای جلوگیری از تقلب در جریان امتحان، برای هر داوطلب در یک محل فورم‌های جداگانه با سوال‌های متفاوت توزیع می‌کند.
برای امتحان کانکور امسال بیش از ۲۰۰ هزار نفر ثبت‌ نام کرده‌اند و قرار است این رقم افزایش یابد؛ زیرا به گفته‌ سخنگوی وزارت تحصیلات عالی، روند ثبت‌نام بخش متفرقه تاهنوز هم جریان دارد.
از میان ۲۰۰ هزار داوطلب بیش از ۶۲ هزار نفر در دانشگاه‌های دولتی در سطح عالی و بیش از ۵۳ هزار نفر در موسسه‌های نیمه عالی راه خواهند یافت.
با این حال، وزارت تحصیلات عالی می‌گوید که در امتحان امسال برای ۶۸۵۰ دانش‌آموز دختر در رشته‌های مشخص سهمیه‌ ویژه و کودهای جداگانه در نظر گرفته شده است که پسران حق انتخاب این رشته‌ها را ندارند.
خانم پیکار گفت که ظرفیت نهایی جذب داوطلبان امسال امتحان کانکور در دانشگاه‌ها، از سوی وزارت تحصیلات عالی بیش از ۱۱۶هزار نفر اعلام شده است.
در چند سال گذشته وزارت تحصیلات عالی داوطلبانی را که بی‌نتیجه می‌ماندند جهت ادامه‌ تحصیل تحت شرایط ویژه به دانشگاه‌های خصوصی معرفی می‌کرد، اما خانم پیکار می‌گوید که وزارت امسال تاکنون در این زمینه‌ کدام برنامه‌ای روی دست ندارد.
به گفته‌ی وی، امتحان کانکور امسال در ۳۸ حوزه برگزار می‌شود و ۱۲۰هزار سوال از سوی وزارت تحصیلات عالی طرح شده است.
امتحان شبانه امسال در هر ولایت همزمان با برگزاری امتحان عمومی کانکور برگزار می‌شود و این روند تا ماه سرطان ادامه دارد.
خانم پیکار گفت که آخرین امتحان از مکاتب شهر کابل اخذ خواهد شد.
در همین حال، گفته شده که وزارت تحصیلات عالی ماشین‌های جدید برای بررسی و ارزیابی نتایج امتحان کانکور خریداری کرده است که به گفته‌ خانم پیکار، این نهاد دچار مشکلات تخنیکی نخواهد شد.
پیکار می‌گوید که نیروهای امنیتی در هماهنگی با مقام‌های محلی، از تأمین امنیت برگزاری امتحان کانکور اطمینان داده‌اند.
گفتنی است که دانشگاه‌های کابل، استاد ربانی، بلخ، هرات و ننگرهار بیشترین داوطلبان را جذب خواهد کرد و ۵۳ هزار داوطلب نیز به موسسات تحصیلی نیمه عالی راه خواهند یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا