آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارشمنطقه

غنی: رسیدن به صلح نیاز به همکاری منطقه‌ای دارد

رییس جمهور غنی در حالی تاکید بر همگرایی منطقه‏‌ای برای پایان جنگ در افغانستان دارد که بنا بر گفته‌‏های مقامات ارشد ایران، برخی از کشور ها به سود ثبات کابل کار نمی‏‌کنند.


محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور که روز گذشته در نشست بین‌المللی تاشکند سخنرانی می‌کرد، خطاب به نماینده‌گان کشورهای اشتراک کننده در این نشست گفت که اقتصاد هدفی است که بین تمام کشورهای آسیای میانه مشترک است و تاکید نمود که صلح و پایان جنگ در افغانستان نیاز به همگرایی منطقه‏‌ای دارد.
به گزارش خبرگزاری دید، رییس جمهور یادآور شد اگر افغانستان و کشورهای منطقه اقتصاد منسجم داشته باشند، مبدل به یک قطب اقتصادی خواهند شد.
رییس جمهور غنی افزود:« اگر پروژه‌های بزرگ منطقه‌ای عملی شود، افغانستان و کشورهای آسیای میانه برای ملت خود خدمت بزرگی انجام می‌دهند.»
به باور آقای غنی، به ‌جای سیاست‌های تقابلی باید فضای همکاری در منطقه ایجاد شده و توسعه یابد.
او می‌افزاید که از مجرای همکاری با افغانستان مشکل کلیدی که منطقه اکنون با آن مواجه است، باید حل شود.
رییس جمهور خاطر نشان کرد که اگر موقعیت افغانستان درک شود، همکاری‌های منطقه‌ای افزایش یابد و برای افزایش این همکاری‌ها باید راه‌کارهایی در نظر گرفته شود.
غنی در بخش دیگری از سخنانش گفت که آینده‌ سیاسی، اقتصادی، صلح و ثبات و همچنان توسعه‌ منطقه‌ای که در آن زنده‌گی می‌کنیم، مشترک است، لذا از فرصت‌های نادری چون نشست تاشکند باید استفاده شود.
به گفته رییس جمهور، تهدیدهای مشترکی چون تروریزم کشور‌های منطقه را متحد ساخته، همکاری‌های منطقه‌ای را تقویت می‌بخشد.
او گفت:« منطقه‌ای که ما در آن زنده‌گی می‌کنیم، منطقه‌ای مشترک است و امروز برای ما یک فرصت است که مسیر تاریخ را عوض کنیم.»
رییس جمهور خطاب به نماینده‌گان کشورهای اشتراک کننده در نشست تاشکند گفت:« امروز دیدگاه مشترکی که داریم، میراث تاریخی است که به تمام منطقه تعلق دارد و به خاطر در دست گرفتن آینده‌ منطقه باید یک آجندا وجود داشته باشد تا بر اساس آن قدرت منطقه در آینده برای همه قابل درک باشد.»
او تصریح کرد که افغانستان در خط نخست مبارزه با تروریزم بوده و در امنیت منطقه‌ای دخیل است.
او افزود:« می‌خواهم بعضی از حقایق را در مورد داعش بگویم. تعداد نیروهای داعش که در خراسان فعالیت می‌کند، کمتر از ۲۰۰۰ تن است و نیروهای امنیتی ما بیش از ۱۰۰۰ تن آنان را در ننگرهار و کنر از بین برده‌اند.»
رییس جمهور غنی از اشتراک کننده‌گان کنفرانس تاشکند خواست تا با استفاده از نفوذ و قدرت‌شان، روند صلح بین‌الافغانی را حمایت کنند.
افغانستان را حمایت کنیم
با این حال، شوکت میرضیایف رییس جمهور ازبیکستان که در کنفرانس صلح افغانستان در تاشکند سخنرانی می‌کرد، گفت که همه‌ کشورهای آسیای میانه باید برای تأمین امنیت و ثبات در افغانستان تلاش کنند.
او افزود:« امنیت افغانستان در حقیقت امنیت ازبیکستان است، چون افغانستان نقش سازنده‌ای را در آسیای مرکزی ایفا می‌کند.»
به گفته‌ او، ازبیکستان از روند صلحی که افغانستان در پیش گرفته است، حمایت همه‌جانبه می‌کند و می‌خواهد افغانستان راه صلح‌آمیزی برای پایان جنگ بیابد.
او گفت، تهدیداتی که در منطقه وجود دارد، متوجه تمام کشورهای منطقه است و برای مبارزه با این تهدیدات، باید مکانیزم مشترکی به وجود آید.
از سویی هم، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا می‌گوید که این اتحادیه از روند صلح افغانستان به لحاظ تخنیکی و سیاسی حمایت می‌کند و اگر طالبان به پیشنهاد صلح رییس جمهور افغانستان پاسخ مثبت بدهند، آنان می‌توانند در برداشتن تحریم‌های وضع شده‌ سازمان ملل بر‌ طالبان همکاری کنند.
خانم موگرینی می‌گوید که نشست تاشکند تجدید تعهدی است که در بروکسل به افغانستان داده شده بود.
او افزود:« در امر مبارزه با تروریزم، همکاری‌های منطقه‌ای خیلی مهم است و برای ثبات آسیا نیاز است که افغانستان با ثبات داشته باشیم.»
فدریکا موگرینی در ادامه گفت که زمان حل مشکلات در افغانستان فرا رسیده است.
به گفته‌ خانم موگرینی، به منظور تامین امنیت و استقرار صلح در افغانستان، باید روی تطبیق پروژه‌های زیربنایی تمرکز شود.
مواضع مختلف اعضای سنا در برابر نشست تاشکند
با این حال، سناتوران کشور، نشست بین‌المللی پیرامون صلح در تاشکند را گامی در راستای تامین صلح در افغانستان خوانده و بر حمایت از این نشست تاکید دارند.
فضل‌هادی مسلم‌یار رییس مجلس سنا روز سه‌شنبه در نشست عمومی این مجلس، صلح را در افغانستان یک ضرورت خواند و گفت که نشست تاشکند باید حمایت شود.
همچنان محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا خاطر نشان کرد که معضل افغانستان پدیده‌ای منطقه‌ای و جهانی است و لازم است در خصوص صلح در افغانستان اجماع منطقه‌ای و جهانی شکل بگیرد.
انارکلی هنریار، عضو دیگر مجلس سنا در این مورد گفت که نشست تاشکند یک اقدام تاریخی در راستای تامین صلح در افغانستان است.

او افزود:« امیدواریم که ۲۴ کشور متحد افغانستان به ‌ویژه امریکا و ناتو بر پاکستان فشار وارد کنند تا دست از حمایت تروریزم بردارد.»
این در حالی‌ست که تعداد دیگری از سناتوران در مورد نشست تاشکند دچار شک و تردیدند.
عبدالله قرلق عضو مجلس سنا می‌گوید، تا زمانی ‌که حامیان تروریزم دست از حمایت طالبان و داعش بر ندارند، تحقق یافتن صلح در افغانستان غیر ممکن به نظر می‌رسد.
با این همه، رییس جمهور غنی در حالی تاکید بر همگرایی منطقه‏ای برای پایان جنگ در افغانستان دارد که بنا بر گفته‏های مقامات ارشد ایران، برخی از کشور ها به سود ثبات کابل کار نمی‌‏کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا