آخرین اخباراسلایدشوتحلیلجهانسیاست

پوتین شاخه‌ای را که رویش می‌نشیند، قطع نمی‌کند

لندن هیچ شواهدی را ارایه نکرده، بدین معنی است که پوتین درست می‌گوید. غرب روسیه را به همه چیز متهم می‌کند.


بازی‌های جام جهانی سال ۲۰۱۸ و رسوایی‌های فساد محلی موضوع‌های اصلی این هفته در «نژنی نووگرود»، یکی از پنج شهر بزرگ روسیه است. تمام تکت‌های بازی FIFA این تابستان قبلاً فروخته شده است. مردم این شهر خیلی کم در باره مسمومیت «سرگئی اسکریپال» جاسوس سابق روسیه در انگلستان توجه می‌کنند و لندن خیلی از رودخانه «والگا» فاصله داشته و هنوز در اواخر ماه مارچ، یخ زده است.
به نظر می‌رسد هیچ‌کس اینجا در مورد اینکه ده‌ها تن از دیپلمات‌های روس از بیش از ۲۰ کشور جهان اخراج می‌شوند، ناراحت نیست. مردمان محل می‌گویند: این کشمکش‌ها تا ابد باقی نخواهد ماند. این جنگ دیپلماتیک تا ماه جون آرام خواهد شد و استدیوم تازه ساخته شده در کنار رودخانه زیبای والگا پر از طرفداران فوتبال خواهد شد.
وقتی صحبت از حمایت رییس جمهور پوتین به میان می‌آید، شهر «نژنی نووگرود» با دیگر شهرهای روسیه هیچ‌تفاوت ندارد. در اوایل ماه گذشته، پوتین بزرگترین پیروزی انتخاباتی‌اش را تجربه کرد. حدود ۷۷ درصد مردم برای انتخاب دوباره پوتین رأی دادند. پوتین در جریان سخنرانی پیروزی‌اش در انتخابات گفته است که قضیه «اسکریپال» در لندن و رسوایی دیپلماتیک به محبوبیت‌اش افزود.

چند روز قبل از انتخابات، «اولگ سوروكین» شهردار «نژنی نووگرود» به اتهام رشوه حدود ۱ میلیون دالر دستگیر شد. اما مهم نیست که چقدر از متحدان پوتین انتقاد می‌شود و یا سیاست بین‌المللی چقدر ممکن ضعیف به نظر برسد، محبوبیت پوتین از بین نمی‌رود.
حامیان ولادیمیر پوتین تردید دارند از این‌که مقامات روسیه کسی را به انگلیس فرستاده باشد تا سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا را بکشند؛ زیرا لندن شواهد کافی در این باره ندارد. افکار عمومی قوی در روسیه وجود دارد مبنی بر این‌که غرب برای فشار آوردن بر کرملین اشتباه می‌کند – مگر اینکه بخواهند به پوتین کمک کنند تا قدرتش را در خانه تقویت دهد.
«ورونیکا ازروا» دانشجوی رشته حقوق به این روزنامه گفته است:« اروپایی‌ها باید بدانند که چقدر مردم روسیه سر سخت هستند و اینکه ما هرگز دست بردار نیستیم. هرزمانی‌که آن‌ها نسبت به پوتین بی‌عدالتی می‌کنند، ما از او بیشتر حمایت می کنیم.»

تحلیل‌گران مستقل اما نظر متفاوت دارند.
«ولادیمیر ریژکوف» استاد و تحلیل‌گر روسی گفته است:« روزی خواهد آمد که محققان بریتانیایی شواهد و مدارک از جاسوسان روسی را که در قضیه مسمومیت اسکریپال هستند، منتشر کنند. کرملین باید اعتراف کند که آن‌ها دروغ می‌گویند، درست همانطور که آن‌ها مجبور شدند زمانی که لندن تحقیق در مورد قتل (الکساندر) لیتویننکو را در لندن انجام دادند، اعتراف کنند.»

اما این نظر در کانال‌های تلویزیون روسیه انعکاس داده نمی‌شود. کانال‌های تلویزیون ملی و مقامات دولتی با مسئله اسکریپال به گونه مسخره‌آمیز رفتار می‌کنند. در اوایل همین هفته، «هیدر نیوارت سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، گفت که برای برقراری ارتباط خوب با واشنگتن، مسکو باید اعلام کند که در قضیه حمله به اسکریپال دست داشته و «رفتار خشن خود را متوقف کند.»
مسکو از اظهار نظر سخنگوی وزارت خارجه امریکا مبنی بر این‌که روسیه دارای شاخه‌های زیادی است، ابراز تنفر کرد. اعضای مجلس روسیه بلافاصله پیشنهاد کردند واشنگتن باید در آینه نگاه کند و نفوذ خود را در کشورهای خارجی بررسی کند و ایالات متحده را با یک هیولای دریایی که به فکر حقوق خود است، مقایسه کرد.
«الکسی کانداروف» یک جنرال بازنشسته KGB شک داشت نسبت به این‌که رییس جمهور پوتین تحت چنین فشار بین‌المللی دست بردارد و آشتی کند.
کانداروف گفته است:« پیش از رسوایی مسمومیت اسکریپال، من معتقد بودم که درست بعد از انتخابات، پوتین برای غرب قدم پیش خواهد گذاشت و در مذاکرات با اوکراین پیشنهاد مصالحه خواهد داد – از آن‌جایی که در واقع روسیه نمی‌تواند انزوای کامل را بپذیرد. اما اکنون پوتین به حاشیه رفته، بنابراین او هیچ تلاشی برای دوستی با غرب را نخواهد کرد.»

در همین حال، کرملین پیشنهاد کرده است که اتریش می‌تواند میان مسکو و لندن واسطه شود. اتریش یکی از معدود کشورهای اروپایی است که دیپلمات‌های روسی را اخراج نکرده است. تنها یک فیصدی بسیار کم از جمعیت روسیه نسبت به روابط دیپلماتیک بین کرملین و کشورهای عضو ناتو احساس نگرانی می‌کنند.
براساس آخرین مطالعه اجتماعی مرکز «لوادا»، بیش از ۱۴۰ میلیون نفر از جمعیت روسیه بر این باورند که ایالات متحده و اتحادیه اروپا در برابر روسیه خصمانه عمل می‌کنند.
سردبیر روزنامه Russia Today، غرب را مسئول محو رأی دهندگان لیبرال می‌داند. وی در صفحه توییتر خود نوشته است که به خاطر تحریم‌ها و انتقاد خشن غرب علیه پوتین همراه با روحیه «روسی ها هرگز دست بردار نیستند» و واقعیت اینکه بسیاری از مردمان روسی هرگز به امریکا سفر نکرده‌اند؛ دأی دهندگان فکر کردند که می‌توانند بدون هیچ ارتباطی با غرب به راحتی به زندگی خود ادامه دهند.
کمتر از ۲۰ درصد از روس‌ها به خارج از کشور سفر می‌کنند؛ بقیه جهان را همانطور که در تلویزیون روسیه توضیح داده می‌شود، تجربه می‌کنند.
«الکسی تریفانوف» باشنده «نژنی نووگرود» گقته است:« تا آنجا که من متوجه شدم، لندن هیچ شواهدی را ارایه نکرده، بدین معنی است که پوتین درست می‌گوید. غرب روسیه را به همه چیز متهم می‌کند.»

«تامارا تیفونوا» نیز شکاک بود. تامارا که یک زن خانه‌دار است می‌گوید:« روابط با اروپا و امریکا برای ما مهم نیست، اما ما متقاعد شده‌ایم که روسیه بی‌گناه است و این‌که پوتین دیوانه نیست که درست قبل از انتخابات ریاست جمهوری مرتکب قتل شود. او شاخه‌ای را که خود بالای آن می‌نشیند، قطع نمی کند.»
منبع: دیلی بیست
نگارنده – آنا نیمتسوا
ترجمه – طاهر مجاب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا